۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

موافقان و مخالفان ملک عبدالله


image
نزدیکانش او را ملک عبدالله می‌خوانند، او هم از شنیدن این نام چندان بدش نمی‌آید. مخالفان و موافقان قدرتمندی دارد و این را حسن می‌داند و می‌گوید که امام اول شیعیان هم مخالفان قدرتمندی داشت و هم موافقان بزرگی. او نان فکری را می‌خورد که ۳۰ سال پیش به ذهنش خطور کرد و او را درجایگاه ریاست یکی ازقدرتمندترین نهادهای کشور قرار داد.
او رئیس نهادی بوده که عظمتش همه را ترسانده و به فکر تصاحب ان هستند هر چند که عبدالله جاسبی از اول گفته دانشگاه آزاد آن قدر بزرگ است که برای همه جا دارد و نیازی به دعوا نیست.

برای درک اهمیت دانشگاه آزاد کافی است یک روز به غذاخوری نمایندگان مجلس سری بزنید. نمایندگانی  که درنطق ها و تذکرها بر وزیر و رئیس جمهور می‌تازند مانند دانش آموز به صورت مرتب درصف می‌ایستند تا عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد نامه‌های‌شان را یکی، یکی امضا کند چرا که انتقالی به تهران تنها با امضای او امکان دارد.

یک حضور عصرانه دردفتر جاسبی هم می‌تواند نماد دیگری از اهمیت دانشگاه آزاد باشد. از هر قماشی می‌توان دراین دیدارهای عصرگانه جاسبی یافت؛ از محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد تا محمدرضا عارف معاون اول خاتمی . ازاسدالله بادامچیان عضو موتلفه تا محمد شریف ملک‌زاده معاون دستگیر شده مشایی. این ها تازه افرادی هستند که به دیدارجاسبی می‌روند او دربرنامه هر ماهه خود به همه سیاسیون ایرانی سری می‌زند، با آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران ملاقات‌های دائمی دارد و هر ازچندگاهی به دیدار محمد خاتمی و سید حسن خمینی می‌رود. مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز پیش از اینکه سران فتنه خوانده شوند، بعضا پذیرای او می‌شدند.

وجود دفترهای مهم تر از دفتر جاسبی درتهران شاید اهمیت دانشگاه آزاد را به خوبی نمایان نکند اما اگر اهل ایران‌گردی باشید و سری به هر یک از شهرهای ایران بزنید می‌بینید دراکثر شهرستان‌های ایران معظم‌ترین ساختمان متعلق به دانشگاه آزاد است و تمامی مسوولین دولتی از نماینده مجلس گرفته تا فرماندار به نوعی خود را محتاج این دانشگاه می‌دانند. از همین روست که  نامه‌های حمایت از دانشگاه آزاد درمجلس معمولا  بیشترین امضا را دارد. نمایندگان اصول‌گرای مجلس با وجود اینکه دستور صریح رهبری درباره وقف دانشگاه آزاد را می‌دانستند اما باز هم خود به بی‌خیالی زدند و به دل‌خواه جاسبی رای دادند چرا که خود را درانتخابات مجلس آینده  محتاج جاسبی می‌دیدند. درمجلس ششم که اوضاع انتخاباتی برای اصول‌گرایان چندان مناسب نبود دانشگاه آزاد مجموعه‌ای به نامچکاد آزاد اندیشان راه اندازی کرد که چهره‌های میانه‌رو اصول‌گرا را به مجلس بفرستند. به گفته مدیران دانشگاه آزاد این دانشگاه درهر دوره مجلس به صورت مستقیم امکان حضور ۸۰ نماینده را درمجلس فراهم کرده است و افراد دیگری نیز درانتخابات ازاین دانشگاه کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم دریافت کرده‌اند. جاسبی تنها ۶ ماه پس از مجلس هفتم با نمایندگان این مجلس ۱۷۸ جلسه برگزار کرد.

دارایی‌های دانشگاه آزاد

دارایی‌ها و املاک دانشگاه آزاد هم خارج از شمار است و  تفاوت ها برآوردها درباره این اموال و املاک بسیارزیاد.زمانی کریم زارع یکی از معاونان این دانشگاه مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را برای اموال این دانشگاه براورد کرد درحالی که برخی دیگر این رقم را بالاتر می‌دانند.

جاسبی بخشی از این قدرت ۳۰ ساله را مدیون منش خود است  و  سعی کرده همه گروه‌های سیاسی ایران را راضی نگه دارد؛ چرا که دانشگاه آزاد آن قدر بزرگ بوده است که برای همه جا داشته باشد. اما او  حساب یک جای کار را نکرده بود؛ اینکه اصول‌گرایان جوان مانند اصول‌گرایان قدیمی به داشتن بخشی  راضی نمی‌شوند و همه را می‌خواهند. جاسبی دیگر نمی‌دانست که این پدیده‌های جدید را کجای دل خود بگذارد و اینگونه بود که نبرد آغاز شد.

جاسبی درهر دوره‌ای البته کار خود را با گروهی از افراد پیش برده است. از ابتدای انقلاب که سران ارشد جمهوری اسلامی نظیر آیت الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، سید احمد خمینی و موسوی اردبیلی از جمله اعضای موسس دانشگاه آزاد بوده‌اند تا سال‌های پس ازان که بسیاری از مقامات دولت مدرک خودرا از دانشگاه گرفته‌اند. درسالیان اخیر اما جاسبی برای پیگیری امور خود و مصون ماندن به چند چهره جدید پناه برده است. درگیری اصول‌گرایان پس از سال ۸۴ البته سبب شد که این چهره‌ها دیگر درپرده نمانند و حضورشان افشا شود.

واسطه‌های جاسبی

چهره‌هایی که با جاسبی معامله پایاپای داشته‌اند البته بسیارند و این لیست بلند بالا جدا از نیروهایی است که جزو ارباب جمعی دانشگاه آزاد محسوب می‌شوند و یا چون علی عباسپور رئیس کمیسیون اموزش مجلس که فامیل جاسبی هستند.


دادستان تهران برای جاسبی مصونیت آهنین ایجاد می‌کرد و درگیری جاسبی با اصول‌گرایان جوان سبب شد آنان مدارک معاملات جاسبی و مرتضوی را افشا کنند. به گفته آنان  جاسبی به مرتضوی مدرک دکترا  داده است و مرتضوی درپرونده‌هایی چون «فروش سوالات کنکور پزشکی دانشگاه آزاد» با جاسبی هم‌راه بوده است. البته بعید است  مرتضوی همه این کارها را به تنهایی انجام داده باشد و سود کار را نیز به تنهایی صاحب شده باشد چرا که او همواره مستظهر به حمایت بخش‌هایی از بیت رهبری بوده است.


ملک‌زاده رابط جاسبی و مرتضوی و همچنین رابط جاسبی با برخی از چهره‌های دولت بوده است. ملک‌زاده پیش از اینکه به این مرحله برسد استاد جور کردن پایان‌نامه برای مسوولین بوده است. البته گویا او نیت خیر داشته و از این طریق مشکل بسیاری از اساتید که دردانشگاه آزاد دچار مشکل شده‌اند را نیز حل کرده است. ملک‌زاده پیش از آنکه معاون مشایی شود خبرگزاری ایسکا نیوز را درسال ۸۴ برای حمایت از هاشمی رفسنجانی  راه اندازی کرد اما پس از اینکه ورق برگشت، معاون مشایی شد و رابط مشایی با مرتضوی.


محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد که اصول‌گرایان جوان او را «قل کردان» می‌نامند. او نیز مانند کردان مدرک دکتری جعلی اکسفورد داشته اما با این وجود سالیانی رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز بوده است. رحیمی همواره در کاهش تنش‌ها بین احمدی‌نژاد و جاسبی نقش داشته است به گونه‌ای که اصول‌گرایان جوان معتقدند که احمدی‌نژاد درمواردی تعویض جاسبی را به تاخیر انداخته است.


حسن بیادی عضوشورای شهر تهران از جمله اصول‌گرایان جوانی است که مواضع متفاوتی با دیگر اصول‌گرایان جوان دارد. او هر از چندگاهی میهمان جاسبی دردفترش می‌شود و حمایت او از رئیس دانشگاه آزاد همواره سبب کنایه‌های چهره‌هایی چون زاکانی به بیادی است. بیادی اینک به عنوان دبیر کل جمعیت آبادگران جوان درسیاست ایران چندان نقش موثری ندارد اما به عنوان نایب رئیس شورای شهر تهران بسیار به کار جاسبی می‌آید خصوصا وقتی که کاردانشگاه آزاد به کمیسیون‌های شهرداری برای تغییر کاربری املاکش بیافتد.


از جمله اصول‌گرایانی است که همچنان به جاسبی وفادار است و معتقد. او نیز البته مدارک درسی خود را مدیون جاسبی است اما وفاداری‌اش به جاسبی تنها به این مدارک معطوف نمی شود و او به دلیل ماهیت محافظه‌کارانه خود چندان از تغییرات بنیادی خوشش نمی‌آید و تغییر جاسبی را یک تغییر بنیادی می‌داند. ارتباطات موتلفه‌ای را هم فراموش نمی‌توان کرد.

مخالفان جاسبی

جاسبی اما مخالفان بسیاری نیز دارد البته مخالفان جاسبی چندان رو بازی نمی‌کنند و چهره‌های جوان‌تر خود را به میدان می‌فرستند. به جز دولت احمدی‌نژاد که ازهمان سال ۸۴ و رقابت با هاشمی رفسنجانی به دنبال تمام مراکزی بوده که نشان از هاشمی دارد برخی اصول‌گرایان جوان نیز به صف مخالفان جاسبی پیوسته‌اند. از جمله مخالفانی که دراین سالیان پای کار او نشسته اند علیرضا زاکانی نماینده اصول‌گرای مجلس است. مشکل زاکانی با جاسبی البته به سالیان دور برمی‌گردد که زاکانی عضو بسیج دانشجویی بود و او ازهمان زمان جاسبی به تعبیر رایج زاکانی را چندان تحویل نمی‌گرفته است. زاکانی درطول سالیان گذشته به موارد زیادی اقدام کرده که از جمله آنها تحقیق و تفحض از اموزش عالی کشور و دانشگاه آزاد است. عباس سلیمی نمین دیگر مخالف جاسبی است که ماموریت ایجاد فضای رسانه‌ای علیه جاسبی را داشته است. مدیران جاسبی البته پس ازمخالفت‌های سلیمی نمین دلایل مخالفت او را شخصی ذکر کردند و پرونده فرزندان او را بیرون کشیدند از جمله پرونده مشروطی هفت ترمه پسر سلیمی نمین را. برخی از مخالفان جاسبی مانند اصول‌گرایان حامی دولت نیز پس از انتخابات ریاست جمهوری برای جاسبی شمشیر کشیدند. آیت الله خامنه ای رهبر ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ از جاسبی خواسته بود که دانشگاه آزاد را درانتخابات دخیل نکند اما گویا نحوه عمل‌کرد دانشگاه آزاد مورد رضایت نبود واو به حامیانش برای حذف جاسبی چراغ سبز داده است. سخنان محمدحسن ابوترابی نماینده سابق رهبری دردانشگاه‌ها درمخالفت با وقف دانشگاه آزاد و اصرار محمدیان نماینده فعلی رهبری دردانشگاه‌ها بر حذف جاسبی نشانه‌ای از این چراغ سبز است.


مخالفان چه می‌گویند

مخالفان جاسبی او را به سوء استفاده های کلان ملی متهم می‌کنند و  لیست بلند بالایی برای او ردیف کرده‌اند. لیستی که البته هیچگاه به صورت رسمی ثابت نشده است اما مخالفان این موارد را به عنوان اتهامات مطرح می‌کنند.

اعطای مدرک به مدیران: برخی نمایندگان مجلس و مدیران دولتی یک باره از مدرک دیپلم به دکتری نائل شدند.

زمین خواری: دانشگاه آزاد زمین‌های کشاورزی را دراختیار می‌گیرد و کاربری آنان را به تجاری تغییر می‌دهد.

کلاهبرداری  و سوء استفاده:

     کلاهبرداری ۴۰۰ میلیارد تومانی دردوبی برای راه اندازی دانشگاه بین المللی

انتقال املاک دانشگاه به نام همسر و خواهر همسرجاسبی و برادر جاسبی 

غضب اموال و املاک مردم از جمله املاک آقای هادوی به به مقدار ۷۰ هزار متر مربع




حمایت مالی و سیاسی از میرحسین موسوی:

برخی از مخالفان جاسبی که درسالیان پس ازانتخابات ۸۸ ساز مخالف‌زنی را آغاز کرده‌اند نیز جاسبی را متهم به حمایت از میرحسین موسوی درانتخابات از طریق مهدی هاشمی کرده‌اند. دستگیری حمزه کرمی و محمدرضا نوربخش و پخش اعترافات آنان تلاشی بود برای اثبات این کمک‌ها.

خدمات سیاسی و فرهنگی دانشگاه آزاد

موافقان جاسبی نیز مانند مخالفان به چند گروه تقسیم می‌شوند. به جز اصول‌گرایانی که به صورت سنتی حامی جاسبی هستند، جاسبی دربین اصلاح‌طلبان و حتی چهره‌های مستقل سیاسی و اساتید مطرح دانشگاه نیز موافقانی دارد. برخی از این حامیان مطالب مطرح شده درباره جاسبی را رد می‌کنند. برخی  دیگر مطالب مطرح شده درباره سوء استفاده‌های مالی را دور از حقیقت نمی‌دانند  اما طرح این مطالب را مربوط به بازی‌های سیاسی و تسویه حساب‌های داخلی اصول‌گرایان می‌دانند. ازدیدگاه آنان مخالفان جاسبی درحالی از ریاست دائمی جاسبی بردانشگاه آزاد گله می‌کنند که خود حامی بی‌چون و چرای همه ریاست‌های دائمی درایران هستند از جمله ریاست آیت‌الله جنتی برشورای نگهبان و یا رهبری مادام العمر آیت الله خامنه‌ای. آنان از سوی دیگر می‌پرسند که چرا که اصول‌گرایان پس از ۳۰ سال از ریاست جاسبی بردانشگاه آزاد تازه به یاد این فسادها افتاده‌اند و نکته دیگر اینکه چرا این افراد درقبال فسادهای کلان دردولت و سپاه و نهادهای وابسته به بیت رهبری سکوت کرده‌اند.

آنان همچنین دانشگاه آزاد را به واسطه تغییر دربرخی حوزه‌های  اجتماعی و سیاسی موثر می‌دانند.
خودنویس 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر