۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

نوشداروی بانکی اثر نکرد ؛ تب تند ارز و طلا



 

هفته گذشته بانک مرکزی ایران با اعلام سیاست‌های جدید پولی تلاش کرد نرخ ارزهای خارجی و سکه را کنترل کند اما بازار ارز و طلا در ایران همچنان دستخوش نواسانات شدید است.

 
روز دوشنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) دلار آمریکا با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۱۸۸۰ تومان معامله شد. این در حالی است که هفته گذشته سیاست یکسان‌سازی قیمت‌ها از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بر اساس این تصمیم قرار بود ارز با نرخ یکسان ۱۲۲۶ تومان معامله شود.
محمود بهمنی ‌رییس بانک مرکزی روز چهارشنبه ۵ بهمن اعلام کرد که دلار ۱۱۲۹ تومانی با ۹۷ تومان افزایش تنها با یک نرخ ارائه خواهد شد. وی افزود همه صرافی‌ها موظف‌اند ارز را با قیمت مصوب بانک مرکزی معامله کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، صرافی‌های رسمی بر روی تابلوهای خود قیمت خرید و فروش دلار را به ترتیب ۱۲۲۶ و ۱۲۳۸ تومان درج کرده‌اند، اما از معامله با این قیمت خودداری می‌کنند. آن‌ها دلار را با قیمت آزاد (در حدود ۱۸۸۰ تومان) در اختیار خریداران قرار می‌دهند.
قیمت سکه طلا نیز که هفته گذشته با چند صد هزار تومان کاهش به ۶۸۰ هزار تومان رسید، بار دیگر افزایش یافت. سکه بهار آزادی طرح قدیم امروز در بازار تهران ۸۵۵ هزار تومان معامله شد.
سیاستی که شکست خورد ؛ خطر در کمین مسکن
قیمت دلار پس از چند روز کاهش بار دیگر روند صعودی به خود گرفتقیمت دلار پس از چند روز کاهش بار دیگر روند صعودی به خود گرفتبه نظر می‌رسد سیاست بانک مرکزی در افزایش نرخ بهره بانکی و تک نرخی کردن قیمت ارز در کنار تهدیدهای امنیتی دلالان و صرافی‌ها، تنها برای چند روز توانست تب تند بازار سکه و ارز ایران را کاهش دهد.
خبرگزاری مهر نوشته است که "عدم نظارت بانک مرکزی بر بازار و سودجویی دلالان" می‌تواند در بازار موثر باشد، اما به باور کارشناسان اقتصادی ریشه مشکلات در جای دیگری است.
شرایط نا مناسب اقتصادی، نا امنی سرمایه‌گذاری در بورس و صنایع مولد، تورم مالی و کاهش ارزش سرمایه، در کنار افزایش تحریم‌های بین‌المللی، از مهمترین دلایل کاهش ارزش پول ملی ایران ارزیابی می‌شود.
در این شرایط صاحبان سرمایه‌های در گردش بازار طلا و ارز را پر بازده و امن‌تر از سایر زمینه‌های سرمایه‌گذاری قلمداد می‌کنند. در همین حال برخی از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که بازار مسکن نیز به زودی شاهد افزایش قیمت‌ها خواهد بود.
بر اساس این ارزیابی‌ها، در صورت تداوم جو امنیتی و افزایش برخورد‌ها با فعالان بازار طلا و ارز، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن سرازیر شود و افزایش چشمگیر قیمت‌ها را در این رشته به‌دنبال داشته باشد.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر