۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

پیشنهاد دانمارک برای تحریم نفتی ایران از اول ژوئيه ۲۰۱۲



 

دانمارک رئیس دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا پیشنهاد کرد که کشورهای این اتحادیه واردات نفت خام از ایران را از تاریخ اول ژوئيه‌ی امسال کاملا تحریم کنند. یک مقام جمهوری اسلامی این اقدام اتحادیه‌ی اروپا را "خودکشی اقتصادی" خواند.

 
به گفته‌ی یکی از دیپلمات‌های اتحادیه‌ی اروپا که نمی‌خواست نامش فاش شود، فرصت تقریبا شش ماهه‌ای که در پیشنهاد دانمارک به اتحادیه‌ی اروپا برای تحریم نفت ایران در نظر گرفته شده، به منظور عمل کردن به قراردادهای موجود است.

کشورهای اتحادیه‌ی اروپا بر سر تحریم واردات نفت ایران اساسا به توافق رسیده‌اند. قصد آن‌ها از این اقدام، بخشی از تلاش‌های کشورهای غربی برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی در زمینه‌ی برنامه‌ی اتمی مناقشه‌برانگیز ایران است.

این پیشنهاد و جزئيات مربوط به زمان و چگونگی تحریم‌ها هنوز باید به تایید کشورهای اتحادیه‌ی اروپا برسد. به گفته‌ی دیپلمات‌اتحادیه‌ی اروپا، این پیشنهاد در نشست بعدی وزیران خارجه‌ی این اتحادیه‌ که در تاریخ ۲۳ ژانویه برگزار می‌شود به بحث گذاشته خواهد شد.

پیشنهادی مصالحه‌آمیز

مهلت تقریبا شش ماهه‌ای که برای تحریم واردات نفتی ایران در نظر گرفته شده، مصالحه‌ای با آن دسته از ۲۷ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپاست که بیم آن دارند تحریم نفتی ایران هزینه‌های سنگین اقتصادی به آن‌ها تحمیل کند.

طبق پیشنهاد دانمارک، این کشورها باید به قراردادهای جاری خود تا پایان ماه ژوئن عمل کنند، زیرا از آن پس وارد کردن نفت از ایران ممنوع خواهد بود. در گفت‌وگوهایی که در هفته‌های گذشته میان کشورهای اتحادیه‌ی اروپا جریان یافته بود، برخی از این کشورها خواهان مهلتی یک‌ساله برای آغاز تحریم نفتی ایران شده بودند.

به گفته‌ی دیپلمات‌ یادشده، پیشنهاد دانمارک سازشی میان خواست فرانسه برای در نظر گرفتن مهلتی سه ماهه و خواست یونان برای مهلتی ۱۲ ماهه به عنوان زمان آغاز تحریم نفتی ایران بوده است.

گفته می‌شود که یونان با پیشنهاد دانمارک مخالف است ولی همزمان به دنبال بدیلی به جای ایران برای واردات نفتی خود می‌گردد.

دانمارک ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا را از اول ژانویه برعهده گرفته است و تا پایان ماه ژوئن این سمت را در اختیار دارد. تصمیم‌های اتحادیه‌ی اروپا باید به اتفاق آرا گرفته شود.

هشدار ایران به اتحادیه‌ی اروپا

از سوی دیگر، محمد علی خطیبی طباطبایی، نماینده‌ی ایران در اوپک در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر درباره تحریم نفت ایران از سوی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا گفت: «اجرای سناریوی تحریم صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون شک یک خودکشی اقتصادی کشورهای این منطقه است».
وی تصریح کرد: «با وجود این بحران‌های اقتصادی در منطقه یورو هر گونه اعمال تحریم علیه نفت ایران، کشورهای اروپایی را وارد یک بحران عمیق‌تر از شرایط موجود خواهد کرد».

ایران بیست درصد نفت خود را به کشورهای اتحادیه‌ی اروپا صادر می‌کند.  این در حالی است که  کشورهای عضو این اتحادیه روی هم فقط ۶ درصد نفت خود را از ایران وارد می‌کنند.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر