۱۳۹۰ بهمن ۱, شنبه

مذاکرات مقامات ارشد نظامی آمریکا و اسرائیل درباره ایران



 

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز جمعه (۲۰ ژانویه/ ۳۰ دی) با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل ملاقات کرد. موضوع اصلی این ملاقات برطرف کردن موارد اختلاف دو کشور بر سر روش مقابله با برنامه اتمی ایران بود.

 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موضوع اصلی گفت‌وگوهای رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و وزیر دفاع اسرائیل عدم توافق آمریکا و اسرائيل بر سر روش مقابله با برنامه اتمی ایران است. مقامات آمریکا و اسرائيل درباره جزئیات گفت‌وگوهای‌شان سکوت کرده‌اند.

ژنرال مارتین دمپسی معتقد است در زمانی که آمریکا در حال جلب توافق جهانی برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران و فشار بیشتر به جمهوری اسلامی است، اسرا‌ئيل نباید به ایران حمله کند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اولین ملاقات خود که با وزیر دفاع اسرائیل صورت گرفت،  تاکید کرد که هرچه ایالات متحده و اسرائیل تعامل بیشتری با هم داشته باشند، نتایج بهتری برای همه در بر خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال دمپسی پس از گفت‌وگو با اهود باراک در رابطه با مناقشه‌ی‌ اتمی با ایران گفت: «در این زمان بسیار پرتحرک و پویا ما منافع مشترک بسیاری در منطقه داریم و هر اندازه که همکاری‌های ما ادامه یابد، به همان اندازه موقعیت بهتری کسب خواهیم کرد.»
ژنرال دمپسی که سخنانش از رادیوی اسرائیل پخش می‌شد از «چالش‌های مشترک» اسرائیل و واشنگتن نام برد و بر حمایت ایالات متحده آمریکا از اسرائیل و ارزش‌هایی چون آزادی تأکید ورزید.
اهود باراک نیز تأکید کرد که الان به هیچ وجه زمان کمرنگ شدن روابط دو کشور نیست.

مارتین دمپسی که برای نخستین بار از زمان احراز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا از اسرائیل دیدن می‌کرد، شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه وارد تل‌آویو شد . وی در جریان سفر خود با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل نیز ملاقات کرد.
دفتر شیمون پرز اعلام کرد که میان ژنرال مارتین دمپسی و ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفت‌وگوهایی در رابطه با سیاست امنیتی در خاورمیانه وجهان صورت گرفته است.
شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل در رابطه مناقشه‌ی اتمی با ایران گفت: «من اطمینان دارم که این نبرد را خواهیم برد.» وی افزود که این نبرد «نه فقط برای آمریکا، نه فقط برای اسرائیل، بلکه این مبارزه‌ای است برای ایجاد جهانی آزاد و امن برای مردمان است.»
ژنرال دمپسی پیش از آنکه در شامگاه جمعه راهی واشنگتن شود، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

تفسیر روزنامه‌های اسرائیل

اهود باراک، وزیر دفاع آمریکااهود باراک، وزیر دفاع آمریکاروزنامه اسرائیلی "معاریو" درباره سفر فرمانده ارتش آمریکا به اسرائيل نوشت: «صداهای کمی در اسرائیل شنیده می‌شوند که خواهان حمله به ایران هستند. مقامات آمریکایی سعی می‌کنند این جو را آرام کنند. آمریکا همچنین نگران این موضوع است که اسرائیل بدون اطلاع آمریکا وارد عمل شود و یا تنها در فاصله کمی قبل از اقدام به این کار آمریکا را مطلع کند».

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، مقامات این کشور سعی می‌کنند با ایالات متحده به یک توافق برسند، خط قرمزها را مشخص کنند و یک جدول زمانی برای مقابله با برنامه اتمی ایران در نظر بگیرند.

اسرائیل معتقد است ایران از برنامه اتمی‌اش برای تولید سلاح استفاده می‌کند. جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرده و می‌گوید تنها برای مصارف صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

یکی از نگرانی‌های اسرائیل این است که ایران در صورت داشتن سلاح اتمی ممکن است گروه‌های رادیکال ضد اسرائیلی مانند حماس و حزب‌الله را مسلح کند و این خطری بزرگ برای موجودیت اسرائيل خواهد بود.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر