۱۳۹۰ دی ۱۳, سه‌شنبه

پلیس ایران: کافی‌نت‌ها هویت کاربران را ثبت کنند


پلیس فتا
پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات نیروی انتظامی سوم بهمن‌ماه سال گذشته در ایران شروع به کارکرد
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی ایران(فتا) در ادامه برنامه‌های این کشور برای کنترل استفاده از اینترنت و کاربران آن در اقدامی تازه با انتشار یک دستورالعمل، کافی‌نت داران را موظف کرده ظرف ۱۵ روز آن را به اجرا درآورند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،محسن میربهرسی، معاونت اجتماعی و الکترونیک پلیس فتا با اعلام اینکه این دستورالعمل که ۲۰ بند دارد باید در مدت مشخص شده توسط کافی نت داران اجرا شود، به یکی از موارد آن اشاره کرد و گفت: "دفاتر خدمات اینترنت موظفند که اطلاعات هویتی کاربران را با دریافت مدارک شناسایی معتبر و ترجیحا کارت ملی ثبت کرده و از ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان بدون مدارک شناسایی خودداری کنند."
پلیس فضای تولید وتبادل اطلاعات(فتا) در سوم بهمن‌ماه سال گذشته با هدف "مقابله با جرایم اینترنتی" و "حفاظت از اموال، منافع و اسرار ملی" بر روی شبکه اینترنت، در ایران شروع به کارکرد.
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران در مراسم شروع به کار "فتا" گفته بود که "در حال حاضر تمام اقدامات تروریستی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد."
کنترل محتوای اینترنت از زمانی که استفاده از این شبکه در ایران رایج شد، همواره دغدغه مقام های حکومتی این کشور بوده است و بسیاری از سایت هایی که محتوای آنها مورد تایید حکومت در ایران نبود فیلتر شد.
بعدها گروهی متشکل از نمایندگان مقام های دولتی و قضایی کمیته ای به نام "تعیین مصادیق پایگاه های اینترنتی غیر مجاز" تشکیل دادند که وظیفه آن شناسایی سایت های اینترنتی بود که دولت آنها را مغایر با ارزش های خود می دانست.
علاوه بر فیلتر کردن سایت های اینترنتی، در برخی موارد گردانندگان این سایت ها نیز مورد پیگرد قضایی قرار گرفته اند.
اما پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران مسئولان این کشور محدودیت‌های بیشتری را برای اینترنت لحاظ کردند.
کافی‌نت
مطابق این دستورالعمل، از استفاده بیش از یک نفر از هر دستگاه رایانه متصل به اینترنت جلوگیری خواهد شد
در بخشی از دستورالعمل پلیس فتا برای کافی‌نت داران آمده است: "دفاتر خدمات اینترنت موظفند علاوه بر اطلاعات هویتی کاربران، سایر اطلاعات کاربری شامل روز و ساعت استفاده، ای پی اختصاص یافته، فایل لاگ، وب‌سایتها و صفحات رویت شده را ثبت و حداقل تا شش ماه نگهداری کنند."
براساس این دستورالعمل قرار است در تمام کافی‌نت‌ها دوربین مدار بسته نصب شود و کافی نت‌ها باید قابلیت ضبط تمام وقت، نگهداری تصاویر و امکان بازبینی تا شش ماه را داشته باشند.
همچنین در یکی از بندهای این دستورالعمل آمده است: "مدیران و متصدیان اجرایی دفاتر موظفند از استفاده بیش از یک نفر از هر دستگاه رایانه متصل به اینترنت جلوگیری کنند، جز در مواردی که کاربر ناآشنا قصد استفاده از خدمات عمومی را داشته باشد و از یکی از نزدیکان و آشنایان خود برای کمک و تسهیل امور خود استفاده کند. "
در گذشته سرعت اینترنت در ایران که تحت اختیار خدمات دهندگانی است که از سوی دولت کنترل می شوند، معمولا در مواقع بروز ناآرامی ها و فعالیت های اعتراضی نظیر تظاهرات خیابانی محدود شده و دسترسی به موتورهای جستجو گر نظیر گوگل و یاهو به سختی امکان پذیر بوده است.
مقام های دولت ایران، فعالیت های منتقدان و مخالفان دولت در فضای اینترنت را مصداق "جنگ نرم با نظام" و نوعی تلاش برای براندازی حکومت می دانند.
منبع: BBC

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر