۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

وزارت خارجه آمريکا: دولت اوباما به دنبال سياست تغيير رژيم در ايران نيست

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در گفت وگو با گلناز اسفندياری، گزارشگر راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، گفته است، دولت باراک اوباما به دنبال  سياست تغيير رژيم در ايران نيست.

مارک تونر روز سه شنبه در اين گفت وگوی اختصاصی تصريح کرده است: هدف آمريکا در قبال ايران، تضمين توليد نکردن بمب اتمی توسط  جمهوری اسلامی ايران است.

ايران می گويد، برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و  در راستای توليد انرژی است. اما  کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که درصدد دستيابی به قابليت توليد سلاح های هسته ای است. آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز می گويد، ايران به همه پرسش ها در خصوص ماهيت برنامه هسته ايش پاسخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا همچنين در اين گفت وگو تصريح کرده است که واشينگتن خواهان بازگشت ايران به ميز مذاکره است.

مارک تونر می گويد، آمريکا سياست دو مسيره  گفت وگو و تحريم را در قبال ايران درپيش گرفته است تا جمهوری اسلامی ايران فعاليت های حساس هسته ايش را متوقف کند.

مارک تونر درپاسخ به اين پرسش که «به نظر می رسد آمريکا فقط به يک مسير يعنی فشار بيشتر را در قبال ايران در پيش گرفته و بسياری از ناظران درواشينگتن معتقدند که هدف اين سياست ها فروپاشی نظام سياسی در ايران است»، می گويد:«استراتژی آمريکا واضح است، ايران بايد متوجه شود که اگر با جامعه بين المللی وارد تعامل شود می تواند به سوی همکاری بيشتر و ديگر نتايج مثبت پيش رود.»

مارک تونر اضافه کرده است:«البته ما به وضوح اعلام کرده ايم که يک ايران هسته ای را قبول نخواهيم کرد، اين را فقط  ما نمی گوييم اين خواست جامعه بين المللی است.»

مارک تونر در پاسخ به اين پرسش که «هفته گذشته روزنامه  وال استريت جورنال نوشته بود که مقامات دفاعی آمريکا نگران حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ايران هستند، آيا اسرائيل بدون رضايت آمريکا به ايران حمله می کند؟»، گفت:« اسرائيل همپيمان نزديک آمريکا است و دو کشور در مورد اين گونه مسايل رايزنی می کنند.»

وی  می افزايد:«ما هميشه گفته ايم که همه گزينه ها بر روی ميز قرار دارد از جمله گزينه نظامی، ولی درحال حاضر ما سياست فشار را  از طريق تحريم دنبال می کنيم.»

مقامات جمهوری اسلامی گفته اند که هرگونه و فشار و تهديد را با تهديد پاسخ خواهند داد.

در حالی مارک تونر از خواست آمريکا برای بازگشت ايران به ميز مذاکره سخن گفته است که علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه گفته است، مذاکرات بر سر زمان و مکان گفت وگو با گروه ۱+۵ در جريان است.

علی اکبر صالحی که درآنکارا به سر می برد همچنين احتمال داده است که دور آتی مذاکرات جمهوری اسلامی با پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با آلمان در شهر استانبول ترکيه برگزار شود.

در همین زمینه، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد هیچ برنامه ای برای مذاکره با ایران در کار نیست و هنوز تصمیم آن هم گرفته نشده در نتیجه بی فایده است که در مورد این که زمان و مکان آن ممکن است کی و کجا باشد، حرف زد.

آخرين دور مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژانويه سال ۲۰۱۱ برگزار شد که نتيجه ای در بر نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر