۱۳۹۰ دی ۲۹, پنجشنبه

نشانه‌های تاثیرگذاری اوباما بر سیاست اسرائیل در برابر ایران



 

به عقیده رئيس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به تولید بمب اتمی نگرفته، اما توانایی کامل این کار را دارد. همزمان، وزیر دفاع اسرائيل هم احتمال حمله به ایران در آینده نزدیک را نفی کرده است.

 

مقام‌های نظامی و امنیتی اسرائیل تاکنون بارها درباره توانایی یا عدم توانایی ایران برای ساخت سلاح اتمی گمانه‌زنی کرده‌اند. اکنون آموس یالین که تا نوامبر سال ۲۰۱۱ مسئولیت اطلاعات ارتش اسرائیل را به عهده داشته، به روزنامه معاریف گفته که جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به ساخت بمب اتمی نگرفته است. این مقام امنیتی بازنشسته افزوده است: «اگر ایرانی‌ها همین امشب جلسه تشکیل دهند و تصمیم بگیرند که بمب اتمی بسازند، همه منابع و امکانات لازم را برای این کار دارند.»
سخنان آموس یالین پس از اظهارات تازه اهود باراک وزیر دفاع اسرائيل در روزنامه معاریف منتشر شده است. اهود باراک چهارشنبه شب ( ۱۸ ژانویه، ۲۸ دی) در رادیوی ارتش اسرائيل گفت که کشورش فاصله زیادی با حمله نظامی به ایران دارد. بارک این سخنان را در آستانه سفر مارتین دمیسی رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا به اسرائيل بیان کرد. ناظران اظهارات وزیر دفاع را نشانه‌ای از هماهنگی میان اسرائيل و آمریکا در برخورد با ایران ارزیابی کرده‌اند. رئيس ستاد ارتش آمریکا امروز (پنجشنبه ۱۹ ژانویه) عازم تل‌آویو شده است.
تحلیل خبرگزاری‌های اسرائیلی از سفرآقای دمپسی به اسرائیل این است که او کوشش می‌کند مقام‌های اسراییلی را از یک حمله نظامی زودرس به ایران برحذر دارد. اسرائیل در سال ۱۹۸۱ یک نیروگاه اتمی ناتمام عراق را بمباران کرد. ولی این کشور اکنون می‌گوید ترجیح می‌دهد ایران را از راه‌های دیپلماتیک تحت فشار قرار دهد.
توصیه اوباما به بردباری
روزنامه آمریکایی "وال استریت جورنال" شنبه  هفته گذشته (۱۴ ژانویه / ۲۴ دی) گزارشی را منتشر کرد که در باره پیام خصوصی باراک اوباما به رهبران اسراییل پیرامون حمله احتمالی این کشور به ایران بود.
این پیام توسط لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، و چند مقام عالیرتبه دیگر به مقامات اسراییلی رسید. اوباما در این پیام نسبت به حمله به ایران هشدار داده بود واز اسراییل خواسته بود منتظر تاثیر تحریم‌ها و تدابیر تنبیهی دیگر برای دست کشیدن ایران از برنامه‌های اتمی‌‌اش بماند.
باراک اوباما در روز پنجشنبه (۱۲ ژانویه/۲۲ دی) نیز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، گفت‌وگویی تلفنی انجام داده بود که موضوع ایران از جمله محورهای آن بود.
علی‌رغم توصیه آمریکا به مدارا،  مقام‌های نظامی اسرائيل از توان نظامی و تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی می‌کنند. ژنرال امیر اشل یکی از فرماندهان ارشد اسراییل نیز در روز سه‌شنبه (۱۷ ژانویه) اعلام کرد که دستیابی ایران به تسلیحات اتمی سبب ایجاد محدودیت علمیاتی برای ارتش اسراییل خواهد شد.
ژنرال اشل گفت در این صورت حتا مقابله با گروه‌های حماس و حزب‌الله نیز برای اسراییل مشکل‌تر خواهد شد. به گفته این ژنرال اسراییلی، عملیات نظامی علیه این گروه‌ها می‌تواند «تحت تاثیر چتر بمب اتمی ایران» قرار گیرد.
از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی نگران اقدامات تلافی‌جویانه ایران هستند که می‌تواند در قالب فعال کردن شبه‌نظامیان شیعی در عراق و سایر کشورهای منطقه و عملیات تروریستی صورت گیرد. به دنبال ترور مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت اتمی نطنز، برخی مقام‌‌های ایرانی از اقدامات تلافی‌جویانه علیه آمریکا و اسرائیل سخن گفته‌اند.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر