۱۳۹۰ بهمن ۱۸, سه‌شنبه

آزادی ایرانیان ربوده شده در سوریه


منطقه

آزادی ایرانیان ربوده شده در سوریه

مخالفان مسلح رژیم سوریه ۱۱ ایرانی ربوده شده در این کشور را با وساطت ترکیه آزاد کردند. یک فعال سوری تأکید کرده که تهران در مقابل اطمینان داده است برای آزادی زنان و کودکان محبوس در زندان‌های سوریه تلاش می‌کند.
مخالفان مسلح سوری ۱۱ ایرانی ربوده شده در این کشور را آزاد کردند. رسانه‌های جمهوری اسلامی به نقل از منابع ترک اعلام کردند که شهروندان ایرانی با میانجیگری دولت ترکیه آزاد شده‌اند.

خبرگزاری آلمان به نقل از یک فعال سوری نوشته است که ۱۱ مرد ایرانی ربوده شده در سوریه روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن/ ۷فوریه) تحویل مقامات ترک شدند. این فعال سوری همچنین اعلام کرده که تهران در مقابل به «ارتش آزاد سوریه» اطمینان داده است که برای آزادی زنان و کودکان محبوس در زندان‌های سوریه تلاش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه آزاد شدن ۱۱ شهروند ایرانی در سوریه را تأیید کرد. رامین مهمانپرست بدون اشاره به جزئيات گفت: «در اولین بخش ۱۱ نفر از زائران ایرانی با کمک کشورهای دوست آزاد شدند.»
جمهوری اسلامی ایران از حامیان حکومت اسد به شمار می‌رود
جمهوری اسلامی ایران از حامیان حکومت اسد به شمار می‌رود
ارتش آزاد سوریه: با ملت ایران دشمنی نداریم

همزمان با آزادی ۱۱ ایرانی، ارتش آزاد سوریه که متشکل از نظامیان جدا شده از ارتش سوریه است، تصریح کرده است که «هیچ‌گونه دشمنی با مردم ایران نداشته و تنها به حمایت جمهوری اسلامی از رژیم بشار اسد معترض است».

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز خیزش مردمی در سوریه، از یازده ‌ماه پیش تا کنون، ‎اخبار و گزارش‌های مربوط به تحولات این کشور را از دریچه‌‌ای به تصویر می‌کشد که زاویه‌ا‌ی متفاوت با اغلب رسانه‌های گروهی جهان دارد.

درحالی‌که به گزارش سازمان ملل متحد در ناآرامی‌های ۱۱ ماه گذشته در سوریه بیش از ۵ هزار انسان قربانی خشونت شده‌اند، مقامات جمهوری اسلامی با حمایت از موضع رسمی دولت سوریه اوضاع این کشور را تحت کنترل و ناآرامی‌ها را پیامد خرابکاری‌های مقطعی می‌دانند.

بیانیه اخوان المسلمین سوریه در محکومیت ایران، چین و روسیه

ایران ضمن حمایت از موضع چین و روسیه، از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه حکومت سوریه توسط این کشورها استقبال کرد. این اقدام با انتقاد گسترده نیروهای اپوزیسیون سوریه همراه شد که روسیه و چین را مسئول ادامه کشتار در سوریه می‌دانند.

اخوان‌المسلمین سوریه نیز روز دوشنبه (۱۷ بهمن/ ۶ فوریه) با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که «ما روسیه، چین و ایران را همدستان مستقیم در کشتار هولناکی می‌دانیم که علیه مردم ما صورت می‌گیرد»

رامین مهانپرست در نشست خبری روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی در مورد این بیانیه تأکید کرد: «ما به هیچ‌وجه دخالتی در مسائل سوریه نداریم و مداخله سایر کشورها را نیز نادرست می‌د‌انیم که می‌تواند ثبات را به خطر بیاندازد» وی در ادامه افزود: «در داخل سوریه بخشی ممکن است مطالباتی داشته باشند که اصلاحات توسط دولت سوریه پسندیده است.»

مخالفان بشار اسد در مقابل حکومت ایران را متهم می‌کنند که در سرکوب مخالفان به ارتش و نیروهای امنیتی اسد کمک می‌کند. تا کنون، دست‌کم دو محموله سلاح از ایران به مقصد سوریه توقیف شده است.

این اتهامات با ربوده شدن ۷ ایرانی در شهر حمص ابعاد تاز‌ه‌ای به خود گرفت. مخالفان ویدئویی از این ۷ نفر تهیه و در اینترنت منتشر کردند. ایرانی‌های ربوده شده در این فیلم کوتاه اعتراف می‌کنند که از سوی جمهوری اسلامی برای کمک به سرکوب مخالفان به سوریه فرستاده شده‌اند.

فعالیت «خیرخواهانه» ایرانی‌های ربوده شده

مقامات ایرانی در مقابل ضمن تکذیب همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب مخالفان، ویدئوی پخش شده را «جوسازی در جهت انحراف افکار عمومی» خواندند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، تأکید کرد که «فعالیت این مهندسان برای راه‌اندازی نیروگاه برق شهر حمص بوده» و آنها با وجود هشدار در مورد وضعیت این شهر اعلام کرده بودند که کارشان «خیرخواهانه» است.
سرکوب مخالفان سوری توسط نیروهای ارتش ادامه دارد
سرکوب مخالفان سوری توسط نیروهای ارتش ادامه دارد
مدت کوتاهی پس از پخش این ویدئو ، سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد ۱۱ زائر بامداد چهارشنبه (۱۲ بهمن/ ۱ فوریه) در مسیر حلب به حما در شمال سوریه به دست افراد مسلح ربوده شدند.
به گفته مدیر نمایندگی سازمان حج و زیارت سوریه، این افراد در قالب کاروانی از استان لرستان و به صورت آزاد راهی سوریه شده بودند.

در پی این حادثه رئیس پلیس گذرنامه و اتباع بیگانه نیروی انتظامی ایران اعلام کرد که خروج زائران ایرانی به مقصد سوریه از طریق مرزهای زمینی ممنوع شده است.
محمود صادقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری نیمه رسمی مهر گفت، با توجه به اقدامات گروه‌های تروریستی از روز جمعه (۱۴ بهمن / ۳ فوریه) از سفرهای زمینی زائران ایرانی به سوریه جلوگیری می‌شود.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر