۱۳۹۰ بهمن ۱۴, جمعه

مدیرکل بی‌بی‌سی فشارها علیه کارکنان بخش فارسی را محکوم کرد



"در ماه‌های اخیر شاهد سطوح فزاینده‌ای از ارعاب و به کارگیری شیوه‌های نگران‌کننده جدید (برای برخورد با کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی) بوده‌ایم"
مارک تامپسون، مدیرکل بی‌بی‌سی با ابراز نگرانی نسبت به برخورد مقامات ایران با اعضای خانواده و بستگان کارکنان بی‌بی‌سی فارسی، بازداشت یکی از اعضای خانواده یکی از کارکنان این رسانه را به شدت محکوم کرد.
آقای تامپسون امروز جمعه سوم فوریه (۱۴ بهمن) در وبلاگ سردبیران بی‌بی‌سی نوشت: "در ماه‌های اخیر شاهد سطوح فزاینده‌ای از ارعاب و به کارگیری شیوه‌های نگران‌کننده جدیدی بوده‌ایم که شامل اقداماتی برای تحت فشار گذاشتن افرادی است که در خارج از ایران با بی‌بی‌سی همکاری می‌کنند و در مواردی، اعضای خانواده و بستگان آنها که در داخل ایران زندگی می‌کنند، هدف قرار گرفته‌اند."
او از مقامات رسمی ایران خواست که با این اقدامات برخورد کنند.
مدیرکل بی‌بی‌سی همچنین از دولت ها و نهادهای بین‌المللی خواست که بیشترین فشار ممکن را بر حکومت ایران وارد کنند تا از اقداماتش برای ارعاب، سانسور مداوم و سوءاستفاده از قدرت، دست بردارد.
آقای تامپسون نوشت: "خواهر یکی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی بازداشت شد و بدون هیچ اتهام مشخصی در سلولی انفرادی در زندان اوین در تهران نگه داشته شد. هرچند او الان با قید وثیقه آزاد شده، ولی نوع برخورد با او کاملا اسفناک بود و ما این اقدام را به شدیدترین شکل ممکن، محکوم می‌کنیم."
مدیرکل بی‌بی‌سی اضافه کرد: "این بازداشت تازه ترین مورد از اقداماتی است که مقامات ایران برای آزار و اذیت و تحت فشار گذاشتن بی‌بی‌سی به دلیل پوشش خبری بی‌طرفانه وقایع انجام می‌دهند."
او نوشته است: "در ماه‌های اخیر، تعدادی از اعضای خانواده‌های کارکنان بی‌بی‌سی فارسی برای دوره‌هایی کوتاه‌مدت بازداشت و وادار شده‌اند تا با بستگان خود در لندن تماس بگیرند و از آنها بخواهند که یا دیگر با بی‌بی‌سی کار نکنند و یا با نهاد‌های اطلاعاتی ایران همکاری کنند."
او اضافه کرده است: "در موارد دیگری، گذرنامه‌های اعضای خانواده کارکنان بی‌بی‌سی توقیف شده است. رسانه‌های رسمی ایران در مواردی، ادعاهای نادرستی درباره کارکنان بی‌بی‌سی فارسی منتشر کرده‌اند و آنها را به تجاوز جنسی، قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی و یا تغییر مذهب از اسلام به مسیحیت یا بهائیت متهم کرده‌اند."
مارک تامپسون نوشته است: "این موضوعات فراتر از بی‌بی‌سی است و دیگر رسانه‌های بین‌المللی هم با چالش‌های مشابهی روبه‌رو هستند. ولی این، رفتاری است که تمام کسانی که به رسانه‌های مستقل و آزاد اعتقاد دارند، باید نسبت به آن به شدت نگران باشند."
او شیوه‌های جدید برخورد با کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را در ادامه ایجاد اختلال و ارسال پارازیت روی شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی از جمله تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی ارزیابی کرد که باعث می‌شود مردم ایران نتوانند به جریان آزاد اطلاعات دسترسی داشته باشند.
مدیرکل بی‌بی‌سی آزار و اذیت کارکنان بی‌بی‎سی توسط مقامات ایران را واقعیتی چالش‌برانگیز خوانده و اضافه کرده است: "شدیدا به نوع تعامل (کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی) با این فشار بی‌رحمانه و نیز تعهد خلل‌ناپذیر آنها در اطلاع‌رسانی با عالی‌ترین کیفیت و بی‌طرفی افتخار می‌کنم. آنها مسلما سخت‌ترین کار را در بی‌بی‌سی انجام می‌دهند".
BBC

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر