۱۳۹۱ شهریور ۱۹, یکشنبه

بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی آخوندهای کثیف ، بدون هر گونه نظارتی


چندین سال است که دولت احمدی‌نژاد سالیانه ۸۵۰ میلیارد تومان از بودجه را به عنوان کمک به یک شماری اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد و هیچ نظارتی بر این هزینه نیست. صدها میلیارد تومان نیز به نهادهای تبلیغاتی مذهبی تعلق می‌گیرند.
بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی افراد خاص، بدون هر گونه نظارتی
در قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور جدولی برای هزینه‌ها وجود دارد به نام "جدول شماره ۱۲". طبق این جدول دولت اعتباراتی را تحت عنوان کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، حدود ۱۵۷ موسسه، بنیاد و تشکیلات غیردولتی در این جدول قرار دارند که یک بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی به آنها پرداخت می‌شود. به گفته نمایندگان مجلس، هیچ نظارتی بر هزینه این بودجه انجام نمی‌شود و معلوم نیست این پول‌ها در کجا هزینه می‌شوند.

در مردادماه سال جاری طرحی یک فوریتی در مجلس تصویب شد که خواستار نظارت بر هزینه اعتبار درنظر گرفته‌شده در این جدول شده بود. ولی این طرح بعد از ارجاع به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و بازگشت به صحن مجلس با مخالفت‌هایی روبرو شد. به عقیده مخالفان، این جدول باید برای همیشه از لوایح بودجه حذف شود و طرح فعلی این هدف را تامین نمی‌کند.

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه و از مخالفان این طرح روز یکشنبه گفت «آیا انصاف است ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه بی‌حساب و کتاب به اشخاص دهیم؟» وی افزود «انصاف است که مردم آذربایجان در این شب‌های سرد بدون یک سقف بخوابند و احشامشان را گرگ‌ها بدرند و ما این پول‌ها را به دیگران بدهیم؟»

اظهارات نماینده در مورد دادن این پول‌ها به "دیگران" این شبهه را ایجاد کرده که این پول‌ها در خارج از کشور هزینه می‌شود. نماینده ارومیه معتقد بود جدول شماره ۱۲ باید کلا از قانون بودجه حذف و اعتبارات به "بیت‌المال" بازگشت داده شود.
در سال ۱۳۸۸ پایگاه اینترنتی "۱۴ معصوم"، که در انتخابات ریاست‌جمهوری از احمدی‌نژاد پشتیبانی می‌‌کرده، ایجاد ۴۱ هزار نمازخانه در مدارس را از افتخارات رئیس‌جمهور شناخت و نوشت: «احمدی‌نژاد در دوران نخست ریاست‌جمهوری خود، ۲ هزار میلیارد تومان به سازماندهی گلزارهای شهدا اختصاص داد تا روحیه ایثار و شهادت‌طلبی را توسعه دهد».

دولت احمدی‌نژاد در لایحه بودجه سال ۱۳۸۵ خود دو هزار میلیارد تومان (در آن زمان برابر با بیش از دو میلیارد دلار) به ۲۷ نهاد مذهبی اختصاص داد. در همان زمان، خبرگزاری ایلنا به نقل از یک عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی، فهرست تفکیکی ردیف‌های بودجه نهادهای مذهبی را منتشر کرد.

سهم "سازمان تبلیغات اسلامی" نیز، به گزارش آن زمان عضو کمیسیون بودجه مجلس، با ۳۷۰ درصد افزایش، به سالانه ۱۴۷ میلیارد تومان رسید.

"سازمان تبلیغات اسلامی" همان نهادی است که در روز ۲۶ خرداد ۸۸ نیروهای طرفدار احمدی‌نژاد را در میدان ولی‌عصر جمع کرد، تا مانع از برگزاری تظاهرات معترضان به تقلب‌های انتخاباتی شوند.

در لایحه بودجه نخستین سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، علاوه بر افزایش ۱۵۰ درصدی بودجه مسافرت‌های آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۲ میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان نیز به "نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها" اختصاص یافت. در این لایحه، از جمله رقم مهمی هم برای "مجمع جهانی اهل بیت" تعیین شد که کار عمده ‌آن راه‌ انداختن مراسم دعا و سینه‌زنی در خارج از کشور بوده است.

تقویت بودجه نهادهای مذهبی در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۷ نیز ادامه یافت و تنها در لایحه بودجه سال ۸۸ به علت کاهش شدید درآمدهای نفتی اندکی تعدیل شد.
 در اردیبهشت ۸۸ سایت تابناک به نقل از پرویز داودی، معاون اول رئیس‌جمهور نوشت که بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی حوزه‌های علمیه، جامعه‌المصطفی در خارج از کشور و مجمع جهانی اهل بیت، در مجموع ۶۴ میلیارد تومان کاهش یافته است.

با این حال روند کمک‌های صدها میلیارد تومانی به نهادهایی که گفته می‌شود "غیردولتی" هستند همچنان ادامه دارد. به‌ویژه که امروز جمهوری اسلامی خود را در برابر "تهاجم‌های فرهنگی" و "سایبری" مخالفان خود می‌بیند و بودجه "مقابله" در این زمینه را افزایش داده است.


حسن کامران، نماینده اصفهان روز یکشنبه (۱۹ شهریور) با بیان اینکه طرح نظارت بر "جدول شماره ۱۲" زمینه را برای رانت‌خواری فراهم می‌سازد، گفت: «این جدول از سال‌های پیش درقانون بودجه گنجانده شده بود و اگر دقتی بر اسامی عنوان شده در آن داشته باشید، می‌بینید که یک کانون یا هیات یا محله فقیر در آن نیامده است، هر کس پارتی و قدرت بیشتری داشته یک ردیف به این جدول اضافه کرده است.»

وی افزود: «مبلغ اختصاص یافته به این جدول یک ریال دو ریال نیست. پولی است که جرینگی و بدون نظارت به برخی افراد واگذار می‌شود و هیچ گزارشی هم از آنها نمی‌توان گرفت، چون از ما بهتران هستند.»

روز یکشنبه کلیات طرح نظارت‌پذیر کردن این بودجه و یا حذف کل جدول شماره ۱۲ به رای گذاشته شد و نمایندگان با آن مخالفت کردند. به گزارش خبرآنلاین، «به این ترتیب این طرح به کلی از دستور کار مجلس خارج شد و این جدول حاشیه‌ساز با بودجه ۸۵۰ میلیاردی در بودجه ۹۱ باقی ماند!»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر