۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

شکستن جرثقیل و غرق سازه نفتی عظیم در خلیج فارس

به‌رغم تکذیب شرکت ایرانی «صدرا»، یک مقام وزارت نفت ایران علت غرق شدن سازه عظیم جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس را «شکسته شدن بوم کشتی جرثقیل‌دار شرکت صدرا» عنوان کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه خبرگزاری مهر، با گذشت بیش از ۳۰ ساعت از غرق شدن جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی به خاطر شکستن بوم جرثقیل اچ ال ۵۰۰۰ متعلق به شرکت صدرا، هنوز به دلیل شرایط بسیار بد جوی و آب و هوایی، عملیات بازیابی سازه غرق شده آغاز نشده است.

این جکت روز گذشته در عمق ۸۰ متری آب‌های خلیج فارس غرق شد. شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) پیمانکار و مجری پروژه طراحی، ساخت و نصب این سازه دریایی بوده است.

آمریکا ۱۰ فروردین سال جاری شرکت صدرا را که متعلق به قرار‌گاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران است، همچنین شرکت فناوری آب‌های عمیق «پی‌جی‌اس» وابسته به این شرکت را تحریم کرد.

مقام مسئول شرکت نفت می‌گوید که در حال حاضر مذاکراتی با چند شرکت بین‌المللی و اروپایی برای «بیرون‌کشی و بازیابی جکت» فاز ۱۳ آغاز شده، اما تاکنون هیچ یک از این شرکت‌ها به درخواست شرکت صدرا پاسخ نداده‌اند.

این مقام مسئول با بیان این که برای ساخت جکت ۱۸۵۰ تنی فاز ۱۳ پارس جنوبی هفت ماه عملیات طراحی، مهندسی، ساخت و نصب تجهیزات انجام گرفته بود و هزینه ساخت این سازه عظیم فاز ۱۳ پارس جنوبی حدود ۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، گفت: «با توجه به عدم پاسخ‌گویی شرکت‌های خارجی و درگیر بودن کشتی جرثقیل‌دار غدیر ۵۰۰۰ پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا چند ماه آینده امکان بازیابی جکت ۱۳ پارس جنوبی فراهم نشود.»

اسفندماه سال ۸۹ نیز شکستگی بوم همین جرثقیل متعلق به شرکت صدرا باعث غرق شدن پایه سکوی میدان نفتی «هنگام» به وزن تقریبی هزار و ۹۰۰ تن در نقطه صفر مرزی آبی ایران و عمان در خلیج فارس شد.

در آن زمان شرکت نفت فلات قاره ایران، اپراتور پروژه از «غرق کردن تعمدی جکت میدان نفتی هنگام» خبر داد، اما بر اساس گزارش خبرگزاری مهر در ۱۱ اسفند سال ۸۹، «بنا براعتقاد کار‌شناسان، در هیچ کجای جهان حتی در صورت وقوع سونامی و امواج چند صد متری هیچ گاه اقدام به غرق کردن تعمدی سکو یا جکت‌های نفت و گاز نمی‌کنند».

خبرگزاری مهر درباره حادثه دیروز می‌نویسد که قرار بود این جرثقیل بعد از شکسته شدن بوم در سال ۸۹ در خارج تعمیر شود، اما در داخل کشور تعمیر شد.

شکست دوباره بوم جرثقیل و غرق شدن دوباره سازه عظیم دریایی در حالی است که قرار بود همه جکت‌ها و سازه‌های دریایی پارس جنوبی و پروژه‌های دیگر در خلیج فارس توسط این کشتی جرثقیل‌دار انجام شود.

بعد از شکستن برج این جرثقیل در سال ۸۹، خبرگزاری‌های ایران از مذاکره ایران با چند شرکت آسیایی برای تامین فلزات به کار رفته در بوم این جرثقیل پنج هزار تنی خبر دادند، موضوعی که هرگز محقق نشد و نهایتا این جرثقیل بعد از ماه‌ها بیکاری و زمین‌گیر شدن، در چارچوب امکانات داخلی تعمیر و آماده فعالیت مجدد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر