۱۳۹۲ فروردین ۱, پنجشنبه

آیا اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد !



نتانیاهو در سازمان ملل خط قرمزی فرضی برای فعالیت هسته‌ای ایران کشید
رافی برگ
خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس
سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل زمانی صورت می گیرد که کاسه صبر مقامات این کشور در مورد برنامه هسته‌ای ایران لبریز شده است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سپتامبر گذشته در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حداکثر زمان حل مسئله برنامه هسته ای ایران از طرق صلح آمیز را بهار یا تابستان امسال تعیین کرده بود.

ولی در حال حاضر این روزنه امید کم کم در حال بسته شدن است و بازهم احتمال حمله به ایران مطرح می شود.
سپتامبر گذشته نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تصویری فرضی از بمب هسته ای ایران به نمایش گذاشت و با یک خط قرمز نشان داد که درچه مرحله ای اسرائیل برنامه غنی سازی ایران را متوقف خواهد کرد.
تنها چند روز قبل از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، آمریکا به اسرائیل یادآوری کرده بود که نباید به طور علنی برای ایران ضرب الاجل تعیین کند و بر راه حل دیپلماتیک به عنوان "بهترین راه حل" تاکید کرده بود.
از نظر بنیامین نتانیاهو مذاکره با ایران صرفا باعث می شود که ایران برای تکمیل برنامه هسته ای خود زمان بخرد.
به باور نخست وزیر اسرائیل، مذاکره با ایران اگر همراه با تهدید نظامی نباشد، ثمری در برنخواهد داشت.
سوالی مهمی که برای بسیاری از تحلیل گران مطرح است و در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد این است که آیا این استراتژی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که بیشترین فشار را بر آمریکا وارد آورد تا موضع سخت گیرانه تری در مقابل ایران اتخاذ کند یا اینکه خودش در عمل دستور حمله به ایران را صادر خواهد کرد؟
گیورا ایلاند، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل در پاسخ به این سوال می گوید: " او به هیچ وجه بلوف نمی زند و معتقد است که در صورت بی نتیجه ماندن تمام گزینه ها، اگر انتخاب بین قبول سلاح های هسته ای ایران یا متوقف کردن آن توسط اسرائیل باشد، حتما گزینه دوم را ترجیح خواهد داد."
سازمان اطلاعاتی اسرائیل

یک کارشناس می‌گوید سیاست‌مداران اسرائیلی درباره کاری که واقعا می‌خواهند بکنند جار و جنجال به راه نمی‌اندازند
یک برنامه تحقیقاتی اسرائیل حاکی است که در سال ۲۰۱۰ بنیامین نتانیاهو به ارتش اسرائیل دستور آماده باش برای حمله به ایران را داده بود اما پس از مخالفت شدید ارتش و روسای سازمان های اطلاعاتی ، این دستور لغو شد.
یوموال دیسکین رئیس پیشین آژانس اطلاعاتی داخلی، یکی ازمخالفان حمله به ایران بود و چنین استدلال می کرد که هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای ایران سبب می شود که این کشور در تکمیل برنامه هسته ای خود شتاب بیشتری به خرج دهد.
اما حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱، یکی از دلایل نقطه نظرهای متفاوت در این باره است.
دکتر شاموئل بار ، رئیس انستیتوی سیاست و استراژی هرزلیا می گوید : " وقتی طرح حمله به تاسیسات اوسیراک ریخته می شد ما تصور می کردیم که برنامه هسته ای عراق برای سه تا چهار سال به تعویق خواهد افتاد اما در واقع برای ده سال عقب افتاد. بنابراین واقعا نمی شود در این مورد پیش بینی کرد و کسانی که فکر می کنند اسرائیل دست به چنین حمله ای نخواهد زد، اشتباه می کنند."
مهم ترین عامل در تصمیم گیری اسرائیل راجع به حمله ، گزارش سازمان اطلاعاتی اسرائیل است .
گرچه سازمان اطلاعاتی اسرائیل تاکنون با حمله به ایران موافق نبوده است اما ممکن است هرلحطه عقیده خود را تغییر دهد. برای مثال اگر این سازمان اطلاع پیدا کند که آیت الله خامنه ای تصمیم به ساخت بمب اتمی گرفته است .
شلومو بروم ژنزال بازنشسته ارتش اسرائیل از انستیتوی مطالعات امنیت ملی تل آویو از دلیل دیگری برای اقدام اسرائیل می آورد و می گوید : "برای مثال اگر اطلاعات معتبری به دست اسرائیل برسد حاکی از آن که ایران در آستانه دستیابی به توانایی هسته ای نظامی قرارگرفته، پروسه ای که ممکن است فقط چند هفته طول بکشد ،این همان مرحله ای است که آقای نتانیاهو در سازمان ملل متحد به آن اشاره کرد و گفت که هرگز به ایران اجازه آغاز چنین مرحله ای را نخواهد داد ."
دورنمای تاریخی
برای پی بردن به این که بنیامین نتانیاهو دستور حمله به ایران را خواهد داد یا نه باید عواملی را که در شکل دادن به شخصیت او تاثیر داشته، به ویژه نقطه نظرهای او در باره تاریخ و سرنوشت را در نظر گرفت.
درماه ژانویه نخست وزیر اسرائیل ضمن سخنانی گفت : "تاریخ هرگز کسانی را که مانع از برنامه هسته ای ایران نمی شوند، نخواهد بخشید."
بنیامین نتانیاهو بارها و بارها بحران هسته ای ایران را به فرصت از دست داده جهان برای جلوگیری از جنگ جهانی دوم و هولوکاست، تشبیه کرده است.
دکتر شاموئل بار می گوید :"به باور من تهدیدات بنیامین نتانیاهو لفاظی نیست بلکه باید این تهدیدات را با توجه به زمینه تاریخی یک رهبر(نتانیاهو) در یک زمان مشخص در نظر گرفت که نه تنها به سیاست بلکه به نقش تاریخی خود فکر می کند. برای او شکی باقی نمانده که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته ای است و اگر اجازه داشته باشد حتما چنین خواهد کرد و اگر در زمانی که او نخست وزیر است این اتفاق بیافتد ، در تاریخ از او به عنوان کسی یاد خواهد شد که نتوانست مانع از خطری شود که موجودیت اسرائیل را تهدید می کرد، به ویژه این که گفته است هرگز چنین اجازه ای را به ایران نخواهد داد. این فشار بیش از حدی است که بر دوش یک سیاستمدار وارد می شود و او را مجبور به واکنش می کند."
اما هستند کسانی هم که فکر می کنند نخست وزیر اسرائیل فقط لفاظی می کند و هرگز قصد حمله به ایران را ندارد. یوسی نلمان یک روزنامه نگار معروف امور اطلاعات و امنیتی یکی از آن هاست.
او می‌گوید: " تهدیدات بنیامین نتانیاهو واقعی نیست. چون همیشه از آن صحبت می کند و من به آن باور ندارم. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم که رهبران اسرائیل وقتی می خواستند دست به اقدامی بزنند در باره آن سرو صدا راه نمی انداختند."
"مثل مورد حمله به تاسیسات هسته ای عراق و یا حمله سال ۲۰۰۷ به راکتور هسته ای سوریه. بله آقای نتانیاهو به تاریخ واقف است اما تشبیه به هولوکاست احمقانه است. ما با هولوکاست دیگری روبرو نیستیم. به نظر من اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد، چون آمریکا این را نمی خواهد، به همین سادگی."


نظر مردم اسرائیل
پیام دوستی مردم اسرائیل به مردم ایران
موضع آمریکا در تصمیم اسرائیل برای حمله به ایران و بر آرای مردم این کشور در مورد چنین حمله ای، حائز اهمیت زیادی است.
نتیجه یک نظر سنجی که در تابستان و پائیز گذشته انجام گرفت نشان داد که اکثر مردم اسرائیل با حمله به ایران بدون برخورداری از حمایت آمریکا، مخالفند.
دکتر یهودا بن میر از انستیتوی ملی مطالعات امنیتی معتقد است که مردم اسرائیل به دلیل احتمال از دست دادن حمایت آمریکا از کشورشان، با حمله به ایران مخالفند. بدیهی است که مردم اسرائیل اهمیت زیادی برای رابطه نزدیک آمریکا و اسرائیل قائلند و اگر بدانند که در رابطه این دو کشور تنش به وجود نخواهد آورد، آنگاه حمایت بیشتری از آن خواهند کرد."
ساموئل بار خاطر نشان می سازد که اسرائیل آمریکا را در جریان حمله اش به تاسیسات هسته ای سیراک عراق یا راکتور سوریه، قرار نداده بود و ممکن است در مورد حمله به ایران هم روش مشابهی به کار ببرد."
با وجود این هستند کسانی که تحت هیچ شرایطی با حمله به ایران موافق نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر