۱۳۹۰ دی ۱۱, یکشنبه

ایران اقدام به شلیک یک "موشک میانبرد ضد رادار" در خلیج فارس کرد


مانورهای دریایی ایران به مدت ده روز ادامه دارد
نیروی دریایی ارتش ایران اقدام به شلیک یک "موشک میانبرد ضد رادار" در خلیج فارس کرده است. پرتاب این موشک در جریان رزمایش دریایی "ولایت ۹۰" صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، دریادار محمود موسوی سخنگوی این رزمایش دریایی، به خبرنگاران گفته است که این موشک یکی از سامانه های جدید موشکی سطح به هوا با برد متوسط ایران است.
آقای موسوی که معاون عملیات نیروی دریایی ارتش ایران است همچنین گفت: "این موشک میانبرد به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد راداری و سامانه های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است."
او افزوده است که این موشک "با بهره گیری از دانش متخصصان داخلی" طراحی و تولید شده است.
دریادار موسوی همچنین در گفتگویی با شبکه خبر وعده داده است که عصر روز یکشنبه ۱۱ دی ماه، موشک سطح به هوا و موشک دوش پرتاب میثاق ۲ "که علیه اقدامات جنگ الکترونیک دشمن تجهیز شده است"، آزمایش می شود.
ایران هفته گذشته گفت در جریان مانورهای دریایی در تنگه هرمز، موشک‌های دارای برد کوتاه و بلند از جمله موشک‌های ساحل به دریا، زمین به زمین و زمین به هوا را آزمایش خواهد کرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داد که در این مرحله از مانورهای دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، انواع اژدرهای ساخت صنایع دفاعی ایران از جمله 'اژدر الکتریکی' توسط زیرسطحی‌های نیروی دریایی ارتش به سوی اهداف تعیین شده پرتاب می‌شود.
مانورهای ده روزه دریایی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز از روز شنبه سوم دی آغاز شد و تا سه شنبه این هفته ادامه خواهد داشت.

آرایش جدید تاکتیکی برای کنترل تنگه هرمز

"براساس این آرایش جدید تاکتیکی، تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز در صورت اراده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران غیرممکن خواهد بود."
دریادار محمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش ایران
دریادار موسوی در بخش دیگری از سخنانش افزوده است که از بامداد دوشنبه ۱۲ دی ماه و در آخرین روز از مرحله قدرت این رزمایش دریایی، بخش گسترده ای از یگان های سطحی، زیرسطحی و هوادریایی نیروی دریایی ارتش " آرایش تاکتیکی جدیدی را به اجرا خواهند گذاشت."
آقای موسوی در توضیح این آرایش جدید افزوده: "براساس این آرایش جدید تاکتیکی، تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز در صورت اراده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران غیرممکن خواهد بود."
مقام های ایرانی بعد از چند روز تهدید ضمنی به بستن تنگه هرمز، روز شنبه ۱۰ دی گفته بودند که قصد ندارند تنگه هرمز را ببندند.
سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته بود: "گفتمان انسداد تنگه هرمز مربوط به پنج سال گذشته است، گفتمان امروز جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه‌ها و لایه‌های جدیدی است."
محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه (ششم دی) تهدید کرده بود که اگر کشورهای غربی جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، ایران تنگه هرمز را خواهد بست و اجازه نخواهد داد که حتی یک قطره نفت از این تنگه عبور کند.
آمریکا بلافاصله در واکنش گفت که رفتار ایران "غیرمنطقی" است و چنین رفتاری، تحمل نخواهد شد.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز اعلام کرد که اجازه نخواهد داد رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز مختل شود.
سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران در واکنش به این موضع گیری آمریکا گفت که هرگاه منافع حیاتی جمهوری اسلامی به هر شکلی تهدید شود، ایران تهدید را با تهدید جواب خواهد داد.
در سال ۲۰۰۹، حدود ۱۷ درصد از نفت خام صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور کرد.
 منبع: BBC

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر