۱۳۹۰ دی ۱۱, یکشنبه

بهای دلار از مرز ۱۶۰۰ تومان گذشت



۱۳۹۰/۱۰/۱۱
 بازار ارز و سکه در ايران که در هفته‌های پيش افزايش قيمت را شاهد بود، روز يکشنبه و پس از اعلام خبر تحريم بانک مرکزی ایران از سوی آمريکا، افزايش قيمت ديگری را تجربه کرد؛  قيمت دلار روز یکشنبه از مرز  یک هزار و ۶۰۰ تومان  گذشت و بهای سکه (طرح جدید) نیز به حدود ۶۱۷ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، عصر روز یکشنبه بازار ارز تهران شاهد رکورد تازه قیمت دلار بود و حتی گزارش شده صرافی‌ها فروش دلار را متوقف کرده و فقط اعلام کردند خریدار دلار خواهند بود.

خبرآنلاین در گزارشی نوشته این کار صرافی‌ها، اعلام تلویحی این مطلب است که قیمت دلار فراتر از این هم خواهد رفت  و در نتیجه صرافی‌ها ترجیح می‌دهند فقط خریدار دلار باشند و دیگر فروش نداشته باشند.

 اين گزارش‌ها حاکی است در بازار ارز ايران افزايش قيمت ها تنها به دلار ختم نشده و يورو نيز روز يکشنبه با رشدی ۶۵ تومانی به قيمت دوهزار و ۶۰ تومان معامله شد و هر پوند انگليس هم با ۴۰ تومان افزايش به قيمت دوهزارو ۹۰ تومان رسيد.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز شنبه با امضای لايحه‌ای که از سوی کنگره آمريکا تصويب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران را مشمول تحريم‌های جديد آمريکا کرد.

به موجب اين قانون، بانک های مرکزی کشورهای ديگر در صورت معامله با بانک مرکزی ايران در ارتباط با انتقال درآمدهای نفتی ايران، شامل تحريم های مشابه خواهند شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی کانال اصلی ورود درآمدهای نفتی ايران است.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که هم‌اینک در بازار کالاهای لوکس و وارداتی، از تومان به عنوان واحد پول رایج در ایران استفاده کمتری می‌شود و این واحد پولی «در بسیاری موارد» جای خود را در این بازارها به دلار داده ‌است.

خبرآن‌لاین هفته گذشته در گزارشی نوشت: «مشاهدات از بازار فروش کالاهای وارداتی از جایگزینی رسمی دلار به جای ریال حکایت می‌کند. کم نیستند شرکت‌ها و مغازه‌دارانی که برای پوشش نوسانات قیمت دلار فاکتورهای فروش کالا را با نرخ دلار می‌نویسند.»

این گزارش کاهش ۳۷ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار که در هفته‌های اخیر روی داد را عامل این امر می‌داند و می‌نویسد که بی‌ارزش شدن پول ملی هم‌اینک در بازار کالاهای لوکس و وارداتی بیش از سایر بازارها حس می‌شود.
منبع: رادیو فردا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر