۱۳۹۰ دی ۲۵, یکشنبه

بشار اسد فرمان عفو عمومی صادر کرد



بشار اسد در میان حامیانش- ۲۱ دی‌ماه
۱۳۹۰/۱۰/۲۵
گزارش‌ها حاکی است که بشار اسد روز یکشنبه با صدور فرمان عفو عمومی، برخی از معترضان ناآرامی‌های ۱۰ ماهه سوریه را مورد بخشش قرار داده است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا در گزارشی نوشت: بشار اسد روز یکشنبه با صدور عفو عمومی اعلام کرده است افرادی که در این مدت دست به تظاهرات صلح‌آمیز زده‌اند بخشیده می‌شوند و افزوده است کسانی که در چند وقت گذشته بدون مجوز اقدام به حمل اسلحه کرده‌اند نیز در صورتی که تا پایان ماه ژانویه اسلحه‌‌های خود را در اختیار مقامات قرار بدهند، مشمول عفو می‌‌شوند.

به گزارش سانا، نظامیانی هم که در این مدت از ارتش سوریه جدا شده‌اند، در صورتی که تا پیش از به اتمام رسیدن ماه ژانویه بار دیگر به ارتش بازگردند، مورد عفو قرار خواهند گرفت.

مشخص نیست که چه تعداد از زندانیان سوری مشمول این عفو خواهند شد.

خبرگزاری سانا می‌گوید از زمان آغاز ناآرامی‌ها تا کنون، دولت سوریه اقدام به آزادای «سه هزار و ۹۵۲ زندانی» کرده است.

این در حالی است که به گفته اعتراض ها به حکومت بشار اسد در ۱۰ ماه گذشته، هزاران نفر از سوی حکومت بازداشت شده و به زندان افتاده‌اند.

همزمان با صدور عفو عمومی از سوی بشار اسد، بان‌ گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی در خصوص دمکراسی در جهان عرب در بیروت گفت: «امروز بار دیگر به رییس جمهور اسد می‌گویم: خشونت را متوقف کنید. از کشتار مردم خود دست بردارید.»

وی افزود: «روش کهنه» حکومتگری فردی و سلسله پادشاهی خانوادگی به پایان رسیده است.

اعتراض‌ها در سوریه بیش از ۱۰ ماه پیش آغاز شد. معترضان خواستار به پایان رسیدن حکومت بشار اسد شده‌اند.

این اعتراض‌ها با سرکوب‌ها و خشونت‌های شدید همراه بوده است. سازمان ملل اواخر آذرماه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های سوریه به بیش از پنج هزار تن رسیده است.

این سازمان به تازگی نیز اعلام کرده که در سه هفته گذشته حدود ۴۰۰ نفر در سوریه کشته شده‌اند.

حکومت سوریه شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی را عامل کشتارهای ماه‌های گذشته می‌داند، اما معترضان مسوولیت این کشتارها را متوجه حکومت بشار اسد می‌ دانند.

ناآرامی‌ها در سوریه اعتراض کشورهای بسیاری را به همراه داشته و سران برخی از کشورهای غربی تا کنون بارها خواستار برکناری بشار اسد از قدرت شده‌اند.

در عین حال شیخ قطر به تازگی خوستار مداخله نظامی در سوریه و جلوگیری از سرکوب‌های مرگبار در این کشور شده است.

شیخ حامد بن خلیفه آل ثانی روز شنبه در گفت‌و‌گو با شبکه آمریکایی «سی بی اس» با اشاره به شرایط کنونی سوریه گفت: «در چنین وضعیتی، برای متوقف کردن کشتارها، باید نیروهایی به سوریه فرستاده بشوند و جلوی کشتارها را بگیرند.»

قطر که زمانی روابط نزدیکی با دمشق داشت، پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، به شدت از سیاست‌های بشار اسد انتقاد کرد و به نشانه اعتراض به کشتار معترضان، سفیر خود را از سوریه فراخواند.
رادیو فردا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر