۱۳۹۰ بهمن ۹, یکشنبه

توکلی: رییس جمهوری به جای دفاع از پول ملی درباره تعزیه سخنرانی می‌کرد



۱۳۹۰/۱۱/۰۹
 احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، طی نامه‌ای سرگشاده  خطاب به نمایندگان مجلس با هشدار نسبت به کاهش ارزش پول ملی، مسوولان دولتی را به «بی‌کفایتی» در مدیریت کشور متهم کرد و گفت: در روزهای بحرانی اخیر، محمود احمدی‌نژاد به جای چاره‌اندیشی، در مراسم ثبت ملی تعزیه شرکت کرده بود.

احمد توکلی با اشاره به کاهش شدید ارزش ریال، و هجوم مردم برای خرید دلار و طلا،  علت این بحران را  «تحریم، نقدینگی سرگردان، بی‌کفایتی مسئولان، عدم اعتماد مردم و  فساد» دانسته است.

در روزهای اخیر با تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا و نیز تحریم نفت و بانک مرکزی از سوی اتحادیه اروپا، بازار ارز و طلا به شدت آشفته شد به طوری که دلار به مرز ۲۲۰۰ تومان رسید و بهای سکه نیز از مرز یک میلیون تومان گذشت.

با این حال پس از سکوت طولانی مسئولان دولتی، بانک مرکزی از افزایش سود بانکی و  تک نرخی شدن نرخ ارز خبر داد که  تاحدودی باعث کاهش بهای  دلار و سکه شد.

احمد توکلی با برشمردن اثر زیانبار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، می‌نویسد: «وقتی بحران در اوج است و مجلس با نگرانی موضوع را از طرف ملت تعقیب می‌کند، آقای رئیس جمهور همراه با وزرای اقتصادی به آمریکای لاتین می‌روند و شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور اکوادور را بر مهار بحران بی‌اعتباری پول ملی ترجیح می‌دهند یا آقای رئیس جمهور رونمایی از ثبت ملی تعزیه‌خوانی یا شرکت در معارفه رئیس سازمان میراث فرهنگی و فرصت جویی برای تقدیر از اطرافیان مسئله‌دارش را بر حل مشکلی به این مخربی مقدم می‌شمارد.»

توکلی با اشاره به تصمیم دیرهنگام  بانک مرکزی برای افزایش  نرخ سود بانکی  می‌پرسد: «اگر شما این تصمیمات را چاره کار می‌دانستید، چرا صبر کردید آن همه ثروت از حبیب‌های کوچک به کیف‌های بزرگ منتقل شود، پول ملی بی‌اعتبار گردد، حیثیت دولت و حکومت آسیب ببینند، ریسک و نااطمینانی اقتصادی حاکم گردد، حرمان و افسوس گریبان مردم را بگیرد و خرابی‌های دیگری پیدا شود؟»

روز شنبه نخستین روزِ اجرای سیاست عرضه ارز تک نرخی بود؛ گرچه بانک مرکزی، اعلام کرده است ارز را  ۱۲۳۸ تومان به متقاضیان می‌فروشد، اما بسیاری از صرافی‌ها دراین روز از فروش ارز خودداری کردند و صرافی‌هایی هم که ارز می‌فروختند با  صف طویل خریداران مواجه بودند.  در همین حال در «بازار سیاه» بهای ارز به ۱۷۷۰ تومان رسید که با نرخ اعلام شده بانک مرکزی فاصله زیادی داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در بخشی دیگر از این نامه با بیان اینکه در ۹ ماهه نخست سال جاری درآمد نفتی کشور بالغ ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است، می‌گوید کشور هنوز با کمبود ارز مواجه نشده، اما به خاطر تحریم‌ها «امکان جابجایی این دارایی به طور معمول بسیار محدود است.»

به گفته توکلی پیش از  اعمال تحریم‌ها، حدود ۷۵ درصد از معاملات ارزی به دست بانک‌ها صورت می‌گرفت، ‌اما ‌‌هم‌اکنون صرافی‌ها و بازار فرعی بیشتر ارز مورد نیاز راتوزیع می‌کنند.

توکلی می‌افزاید بانک مرکزی به جای انتقال پول به شکل ال سی یا حواله‌ای،  پس از تحریم‌ها به ارز نقد احتیاج دارد تا از معاملات صرافی‌ها پشتیبانی کند که به گفته او محدودیت تازه‌ای ایجاد کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند: «بنابراین تاکید روی دارایی ارزی و بی‌مشکل نشان دادن طرف عرضه غیرواقعی است ولی راه، راهِ بن‌بست نیست.»

احمد توکلی در ادامه علل هجوم  مردم برای خرید ارز و سکه را بر می‌شمارد.

به گفته این نماینده مجلس، حجم نقدینگی پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد نزدیک به پنج برابر شده و به حدود ۶۷۰ هزار میلیارد ریال رسیده است که یکی از علل آن توزیع «یارانه‌های نقدی»  میان مردم است.

توکلی می‌گوید این نقدینگی به خاطر سیاست‌های دولت به بخش تولید نرفته و بخش تولید را حتی در رکود بیشتری فرو برده است.

وی می‌افزاید به دلیل تحریم‌ها در بخش بازرگانی خارجی هم  نقدینگی جذب نشده و بخش‌های دیگر هم نتواسته‌اند آنچنانکه باید این پول‌ها را جذب کنند و از این رو حجم زیادی از نقدینگی متوجه بازار ارز و سکه شده است.

توکلی تاکید می‌کند که بخشی از این آشفتگی معلول تحریم‌ها است و از این رو با سیاست‌های پولی نمی‌توان همه مشکل را حل کرد.

وی با این حال می‌گوید با عزل و نصب «شوک‌آور و اطمینان‌بخش» مسئولان می‌توان بخشی از اعتماد از دست رفته مردم  و بازار را بازگرداند.

احمد توکلی به نمایندگان مجلس توصیه کرده است، «رایزنی برای روی کار آمدن عناصر توانا و اعتماد برانگیز» را در دستورکار داشته باشند و  از تصمیماتی که نقدینگی را افزایش می‌دهد خودداری کنند و جلوی «قانو‌ن‌شکنی‌های» دولت در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را بگیرند.

 انتقادها به دولت محمودی‌نژاد در حالی است که وی روز پنجشنبه، نابسامانی در بازار ارز و سکه را به مخالفان دولت نسبت داده بود که به گفته او به هر قیمتی می‌خواهند به مجلس بروند.
radio farda

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر