۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

پانه‌تا: ایران با ساخت بمب اتمی تنها یک سال فاصله دارد



 

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در یک ارزیابی جدید از توان هسته‌ای ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی می‌تواند در ظرف یک سال به بمب اتمی دست یابد و ساخت سامانه موشکی برای حمل چنین بمبی نیز دو سال به طول خواهد انجامید.

 
بر اساس ارزیابی مقامات آمریکایی، ایران می‌تواند در طی یک سال آینده به بمب اتمی دست یابد. لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه خبری "سی‌بی‌اس" تاکید کرد جمهوری اسلامی در صورتی که تصمیم بگیرد قادر به "ساخت بمب اتمی طی ۱۲ ماه" خواهد بود.
وزیر دفاع آمریکا در روز یک‌شنبه (۲۹ ژانویه/۹ بهمن) تصریح کرد که ساخت سامانه موشکی برای حمل چنین بمبی نیز حدود دو سال به طول خواهد انجامید. پانه‌تا بار دیگر تاکید کرد که ایالات متحده اجازه نخواهد داد که دولت ایران به جنگ‌افزار اتمی دست‌یابد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: «اگر ایران در جهت ساخت بمب اتمی حرکت کند و ما از این موضوع آگاهی یابیم، دست به هر کار لازمی خواهیم زد تا جلوی آن را بگیریم.» پانه‌تا بار دیگر تکرار کرد ساخت بمب اتمی از سوی ایران «خط قرمز آمریکا و اسراییل» است. وزیر دفاع آمریکا گزینه نظامی در قبال برنامه اتمی ایران را منتفی ندانست.
اظهارات پانه‌تا نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی هنوز تصمیمی برای ساخت بمب اتمی نگرفته‌اند. در آغاز سال ۲۰۱۱ نیز شانزده سازمان اطلاعاتی- امنیتی آمریکا گفته بودند که رهبری ایران درباره تولید بمب اتمی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
"محدودسازی و محاصره باید استراتژی غرب در قبال ایران اتمی باشد"
ولفگانگ ایشینگر، سرپرست کنفرانس امنیتی مونیخ، در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی "دی ولت" تاکید کرد: «تصور یک ایران مجهز به تسلیحات اتمی برای ما غیرقابل قبول است.» به گفته وی، در صورتی که ایران موفق به ساخت بمب اتمی شود کشورهای غربی باید سیاست "محدود‌سازی و محاصره" را اعمال کنند.
وی با اشاره به تجربه تاریخی درباره توان اتمی شوروی سابق گفت: «این سیاست در قبال شوروی با عنوان قدرتی بزرگ کارساز بود و در مورد ایران نیز می‌تواند موفق باشد. جنگ تنها سناریوی ممکن نیست.»
وی در پاسخ به این پرسش که ‌آیا می‌توان ایران مجهز به جنگ‌افزار اتمی را پذیرفت و تحمل کرد گفت: «ما نباید چنین ایرانی را بپذیریم، بلکه باید آن را محدود و خنثی سازیم. از هر گونه مسابقه تسلیحاتی اتمی و بویژه جنگ باید جلوگیری کرد. محدودسازی ایران خسارت کمتری نسبت به یک حمله نظامی در بر دارد.»
ولفگانگ ایشینگر، سرپرست کنفرانس امنیتی مونیخولفگانگ ایشینگر، سرپرست کنفرانس امنیتی مونیخروزنامه "دی ولت" با طرح پرسشی درباره ابعاد "آخرزمانی" سیاست ایران و تفاوت آن با شوروی به اظهارات رئیس‌جمهوری اسبق ایران، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، اشاره کرد. رفسنجانی پیشتر گفته بود که "نابودی اسراییل بهایی قابل توجیه ‌برای مرگ یک میلیون مسلمان" خواهد بود.
ایشینگر در پاسخ به این پرسش گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم مطمئن باشیم که بمب اتمی ایران بدست افرادی نامسئول نیافتد. اما به لحاظ تاریخی ایران هیچگاه دارای سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و به همسایگان خود نیز تعرض نکرده است. بدین دلیل استراتژی ما باید بر محدودسازی استوار باشد. ما باید همراه با آمریکا، روسیه و دیگران بویژه اسراییل آمادگی کامل داشته باشیم.»
اظهارات متناقض مقامات ایرانی
سخنان وزیر دفاع آمریکا در حالی ابراز می‌شود که هیات بلندپایه شش نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به سر می‌برد. علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه امور ایران با خوش‌بینی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های ایران و آژانس ادامه یابد. وی همچنین آمادگی ایران برای پاسخگویی به سوالات هیات بازرسان را اعلام کرد. در هیات آژانس اتمی دو کارشناس تسلیحات اتمی نیز حضور دارند. ایران نخست با سفر این دو کارشناس مخالفت کرده بود، اما با اصرار آژانس اتمی سرانجام با سفر آنان موافقت کرد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره حضور بازرسان آژانس اتمی گفت: «اگر رفتار آنها معقول، تکنیکی و حرفه‌ای باشد، مسیر برای همکاریهای بعدی باز خواهد شد. ولی اگر از مسیر خود منحرف شده و تبدیل به ابزار شوند، آنگاه جمهوری اسلامی ناچار است مسیر دیگری را بگیرد.»
خبرها حاکی از آنست که ماموریت هیات آژانس اتمی تنها گفت‌وگو با مقامات ایرانی نبوده و به احتمال زیاد بازیدی نیز از مرکز اتمی فردو در نزدیکی قم صورت خواهد گرفت.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر