در حاليکه جنگ لفظی بين ايران و آمريکا بر سر کشتيرانی در تنگه هرمز ادامه دارد، در لندن دو کارشناس روابط بين الملل معتقدند که دو کشور فعلا کارشان به جنگ نخواهد کشيد. در همين حال بريتانيا نسبت به بستن تنگه هرمز شديدا به ايران هشدار داد.
جنگ لفظی ايران و آمريکا بر سر تنگه هرمز که ٢٠ درصد نفت جهان از آنجا می گذرد در اين هفته با هشدار فرمانده کل ارتش ايران به ناو هواپيمابر جان استنيس که ديگر به خليج فارس باز نگردد، بالا گرفت. واشنگتن اين اظهارات مقام نظامی ايران را که روز بعد نيز از سوی احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی، تکرار شد نشان از ضعف ايران دانست که بخاطر تحريمها بشدت، منزوی شده است. ولی آيا اين اظهارات نوعی موضع گيری است يا اينکه دو کشور بسوی يک جنگ ناخواسته، گام بر می دارند.
جيمز بريزيز، تحليلگر سياست خارجی آمريکا در موسسه پژوهشی جينز- آی ايچ اس، در گفتگويی با صدای آمريکا در لندن اظهار عقيده کرد که آنچه در اين روزها شاهدش هستيم بيشتر موضع گيری از جانب تهران و واشنگتن است و در ادامه گفت: مسلما آمريکا وارد فصل انتخابات شده و در آنجا بنفع هيچکس نيست که در برابر ايران ضعيف قلمداد شود و ايران نيز دلايل خود را دارد که در برابر تحريمهای جديد که بخشی از مصوبه بودجه دفاعی آمريکاست، واکنشی از خود نشان دهد و به مردم خود بگويد که دارد در مقابل اين تحريم اقدامی بعمل می آورد؛ حتی اگر اين اقدام نوعی هشدار شفاهی باشد.
جيمز فيتز پتريک، کارشناس ارشد موسسه تحقيقاتی مطالعات بين المللی استراتژيک در لندن، نيز براين باور است که جنگ لفظی طرفين بيشتر ناشی از موضع گيری است تا حرکت بسوی جنگ. اما فيتزپتريک در عين حال نسبت به آينده نگران است و می گويد: فکر نميکنم در هفته ها يا دو سه ماه آينده شاهد درگيری نظامی باشيم. خطر بزرگتر اينست که در سال جاری با پيشرفت ايران در برنامه هسته ای اش به نقطه ای خواهيم رسيد که برخی کشورها و بويژه اسراييل به اين نتيجه برسند که ايران بقدری به توليد سلاح هسته ای نزديک شده که آنها ديگر نميتوانند از اين بابت احساس امنيت کنند و آن زمانی است که فکر ميکنم احتمال بروز مناقشه نظامی بيشتر شود.
پيش از بروز تشنجات اخير بر سر عبور کشتيها از تنگه هرمز، روزنامه انگليسی گاردين خبر داده بود که بريتانيا مشغول انجام تمهيداتی برای همکاری با آمريکا و پشتيبانی از ايالات متحده برای انجام اقدام احتمالی نظامی عليه جمهوری اسلامی است.
جيمز بريزيز می گويد: آيا بريتانيا آماده می شود تا با همياری آمريکا دست به اقدامی با هدف تغيير رژيم در ايران بزند، همانگونه که در عراق عمل کردند و همانگونه که سناتور جمهوريخواه آمريکايی ليندزی گرم، خواستار چنيين تغييری شده است. و پاسخ می دهد: احتمالا نه. ليندزی گرم مشهور به گفتن بيانات تند و آتشين است اما اينها در سياستگزاری بحساب نمی آيد و مالا نظرات افراد معتدلتر پذيرفته می شود. بنظرم آخرين چيزی که دولتهای آمريکا و بريتانيا ممکنست بخواهند اينست که در جنگی پرهزينه نظير جنگ عراق برای تغيير رژيم ايران درگير شوند، آنهم در زمانی که هر دو کشور سعی دارند وضع اقتصادی خود را بهبود بخشند.
در همين حال روز پنجشنبه فيليپ همند، وزير دفاع بريتانيا، هشدار داد که هرگونه اقدام از جانب چمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز به تلافی تحريم نفت ايران، غيرقانونی و ناموفق خواهد بود، و نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا به هرگونه عمليات برای بازنگاهداشتن تنگه هرمز، ملحق خواهد شد.
VOA