۱۳۹۰ بهمن ۲۹, شنبه

هشدار سناتورهای ‌آمریکایی به اوباما درباره ایران



ایران

هشدار سناتورهای ‌آمریکایی به اوباما درباره ایران

گروهی از سناتورهای هر دو حزب مطرح آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما هشدار دادند که ایران با اعلام آمادگی برای از سرگیری مذاکرات اتمی در صدد «خرید وقت و تضعیف فشارهای بین‌المللی» است.
به رغم ابراز خوش‌بینی وزیر خارجه آمریکا نسبت به اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ده‌ها سناتور آمریکایی نسبت به رویکرد خوش‌بینانه نسبت به گام اخیر ایران ابراز نگرانی کرده ‌و به دولت اوباما هشدار داده‌اند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از اعلام آمادگی ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای استقبال کرده و آن را «گامی مهم» خوانده است. اما سناتورهای آمریکایی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که قویا با هر پیشنهادی که به ایران اجازه ادامه غنی‌سازی اورانیوم را می‌دهد مخالف‌اند.
محتوای نامه
در این نامه که توسط ده‌ها سناتور از هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا امضا شده است آمده که ایران با اعلام آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در صدد «خرید وقت و تضعیف فشارهای بین‌المللی» است.
سناتورها در این نامه از گام اخیر ایران به عنوان «مانوری تاکتیکی» برای «انحراف» توجه بین‌المللی یاد کرده‌اند و آن را مانوری «خطرناک» خوانده‌اند که نباید «تحملش کرد.»
سناتورهای آمریکایی نوشته‌اند: «برای نمونه ما باید قاطعانه با هر پیشنهادی که تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهد یا محدود می‌کند مخالفت کنیم و به چیزی کمتر از توقف کامل، پایدار و قابل اثبات همه فعالیت‌های غنی‌سازی، شامل ۳ و ۲۰ درصد راضی نشویم.»
تهیه‌کنندگان اصلی این نامه جو لیبرمن، سناتور مستقل، باب منندز، سناتور دمکرات و جیم ریچ، سناتور جمهوری‌خواه هستند.
نامه ایران به اشتون، آغازگر واکنش‌های تازه
سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در اختلاف‌های هسته‌ای با غرب در تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمادگی ایران برای گفت‌وگو با گروه ۵+۱ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان را اعلام کرد.
روز جمعه (۲۷ بهمن/۱۷ فوریه) اشتون و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مشترک در واشنگتن در باره این نامه ابراز خوش‌بینی محتاطانه‌ای کردند.
اشتون این نامه را امکان بالقوه‌‌ای برای ایران خواند تا خود را برای آغاز مذاکرات هسته‌ای آماده کند.
همزمان بریتانیا ایران را به تلاش برای «شروع جنگ سرد جدید» در خاور میانه متهم کرد. وزیر خارجه این کشور گفت: «ایران جای تردید باقی نمی‌گذارد که قصد ساخت بمب اتمی دارد.»
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" چاپ شنبه (۱۸ فوریه) هشدار داد که اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، دیگر کشورهای خاور میانه نیز تلاش خواهند کرد، به جنگ‌افزار اتمی دست یابند.
هیگ افزود: آغاز جنگ سرد در خاور میانه بدون وجود مکانیز‌های امنیتی لازم، فاجعه‌ای در جهان خواهد بود.
غرب به برنامه هسته‌ای ایران مظنون است و ماهیت آن را احتمالا نظامی می‌داند.
ایران بارها این اتهام را رد کرده و با صلح‌آمیز شمردن برنامه هسته‌ای خود به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است. ادامه برنامه هسته‌ای این کشور به تحریم‌هایی منجر شده که طی ماه‌های اخیر حوزه‌های نفتی‌، بانکی و مالی ایران را نیز هدف قرار داده است.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر