۱۳۹۰ بهمن ۲۹, شنبه

وخیم‌شدن وضعیت جسمی برخی از زندانیان سیاسی



ایران

وخیم‌شدن وضعیت جسمی برخی از زندانیان سیاسی

مهدی خزعلی پس از۴۰ روز اعتصاب غذا در زندان به بیمارستان منتقل شد. دست و پای عیسی سحرخیز را به تخت بیمارستان بسته‌اند. مسعود باستانی و محسن امین‌زاده دیگر زندانیان سیاسی هستند که حال جسمی مساعدی ندارند.
عیسی سحرخیز عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگار زندانی در پی وضعیت نامناسب قلبی به بیمارستان قلب امیرآباد منتقل شده است.
مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز در گفت‌و‌گو با دویچه وله بستن دست و پای پدرش به تخت بیمارستان را باعث بدتر شدن وضعیت کمر او عنوان می‌کند ومی‌گوید: «الان پای او را به تخت بسته‌اند و همین باعث شده حال او بدتر شود، چون او مشکل کمر دارد و باید حداقل روزی دو ساعت راه برود. بستن دست و پای ایشان باعث شده که مشکل کمر ایشان بیشتر شود. شاید اگر در زندان بودند وضعیت کمرشان بهتر می‌شد اما الان با انتقال به بیمارستان هیچ بهبودی حاصل نشده و حتی وضعیت کمرشان بدتر هم شده است.»
فرزند عیسی سحرخیز درباره نظر پزشکان بیمارستان درباره وضعیت جسمی پدرش می‌گوید: «پزشکان دستور داده‌اند که او به مرخصی استعلاحی بیاید. فشارشان مرتب بالا و پایین می‌رود، نوسان فشار دارند. مشکل کلیه شدید دارند، همچنین مشکل کمر دارند. به خاطر اتفاق‌هایی که در زندان افتاده درمان او مدت‌ها طول خواهد کشید. پدرم وقتی به زندان رفت آدم سالمی بود و بعد از این‌ همه سال که زندان است، این قدر بلا به سرش آمده است.»
عیسی سحرخیز از ۱۲ تیرماه سال ۸۸ زندانی است. پیش از این مهدی سحرخیز در پی اعتصاب غذای پذرش در زندان به دویچه وله گفته بود: «هر اتفاقی که برای پدرم یا دیگر زندانیان سیاسی بیفتد، شخص آقای خامنه‌ای مستقیما مسئول است.»
عارضه قلبی مهدی خزعلی
بنا برگزارش‌ها مهدی خزعلی پزشک و نویسنده منتقد حکومت نیز بعد از ۴۰ روز اعتصاب غذا دچار حمله قلبی شده و پس از انتقال به بهداری زندان اوین و گرفتن نوار قلب، به بخش سی سی یو بیمارستان طالقانی منتقل شده است.
پیش‌تر مهدی خزعلی در سی‌و‌هفتمین روز اعتصاب غذای خود در نامه‌ای به احمد منتظری به توصیف وضعیت زندان‌ها و نحوه بازجویی‌ها پرداخته بود.
او خطاب به احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری نوشته بود: «بگذار جان ناقابل من نیز سبب شود تا آیین دادرسی در محکمه‌ها رعایت شود و از نفوذ عناصر ضد انقلاب و منافق در وزارت اطلاعات و سپاه کاسته شود، شاید آیندگان برای من نیز خدا بیامرزی بگویند.»
وضعیت وخیم محسن امین‌زاده و مسعود یاستانی
از جمله دیگر زندانیان سیاسی که وضعیت جسمی او نیز وخیم اعلام شده، محسن امین‌زاده فعال سیاسی، عضو جبهه مشارکت و معاون وزیر خارجه دولت محمد خاتمی است.
به گزارش سایت‌های حقوق‌بشری، مهناز اصغر زاده با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی نامساعد همسرش محسن امین‌زاده گفته است: «هر لحظه ممکن است اتفاق خطرناکی برای او بیفتد.»
همسر محسن امین‌زاده گفته است، «در آخرین ملاقات کابینی محسن امین‌زاده به شدت ضعیف شده و حال مناسبی ندارد. آریتمی قلب، کلیه ها، نوسان شدید فشار خون و کبدها روی هم رفته وضعیت جسمی او را خطرناک کرده است.»
به گزارش وبسایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی همچنین از بازگرداندن مسعود باستانی روزنامه‌نگار زندانی به زندان در حالی‌که پیش‌تر تحت‌الحفظ به بیمارستان اعزام شده بود خبر داده است.»
مسعود باستانی، روزنامه‌نگار منتقد دولت، که دوران محکومیت شش سال زندان خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کند، از سردردهای شدید و مداوم در زندان رنج می‌برد و این وضعیت سبب شده که او چندین بار دچار لمسی بدن شده و به بهداری زندان منتقل شود.
آقای باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شد و در دوسال و نیم گذشته حتی یک روز هم به مرخصی نیامده است.
عدم اعزام کیوان صمیمی به بیمارستان
بنا به گزارش‌ها، مسئولان زندان رجایی‌شهر به دلیل دستور دادستانی روز سه شنبه از اعزام کیوان صمیمی برای مداوا ی فوری پزشکی به بیمارستان خودداری کرده‌اند.
پیش از این یکی از نزدیکان کیوان صمیمی به دویچه وله گفته بود: « به عقیده بهداری زندان رجایی‌شهر، مداوای کیوان صمیمی تنها بیرون از زندان ممکن است.» وضعیت کبد و گردن آقای صمیمی وخیم است.
کیوان صمیمی بهبهانی مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده «نامه» و عضو شورای مرکزی « انجمن دفاع از آزادی مطبوعات»، ۲۳ خرداد ۱۳۸۸، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد.
عارضه قلبی ابوالفضل قدیانی
به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر، مرضیه رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی زندانی عقیدتی نیز از انتقال او به بیمارستان در پی عارضه قلبی خبر داده است.
مرضیه رحیمی گفته است:« صبح ۱۹ بهمن هم‌بندی های آقای قدیانی با ما تماس گرفتند که او قلبش گرفته و به بیمارستان منتقل شده است.آن روز به دفتر رییس زندان و معاونت زندان زنگ زدیم اما هیچکدام جواب درستی ندادند و گفتند به بهداری زندان تماس بگیرم، هیچکدام از شماره های بهداری جواب نداد و ما مجبور شدیم به تمام بیمارستان های تهران زنگ بزنیم تا بالاخره بفهمیم او به بیمارستان مدرس منتقل شده است.»
ابوالفضل قدیانی، عضو شوراى مرکزى سازمان مجاهدین انقلاب در طول دوران حبس چندین بار به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شده و یک‌بار نیز او را در بیمارستان عمل جراحی کرده‌اند.
آقای قدیانی ۶۶ ساله در تاریخ ۱۹ دی ماه سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رئیس جمهور زندانی شد.
حسین کرمانی
تحریریه: فرید وحیدی
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر