۱۳۹۰ بهمن ۳۰, یکشنبه

واشنگتن همچنان نگران حمله اسرائیل به ایران است



ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

ایران

واشنگتن همچنان نگران حمله اسرائیل به ایران است

مقام‌های آمریکا می‌خواهند اسرائیل را قانع سازند فعلا از حمله نظامی به ایران پرهیز کند و به تحریم‌ها فرصت بیشتری بدهد. در این رابطه تماس‌هایی در سطوح بالای دو کشور برقرار است.
بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، دولت آمریکا قصد دارد رهبری اسرائیل را از حمله‌ی احتمالی نظامی به ایران برحذر دارد. مقام‌های واشنگتن می‌‌کوشند در رابطه با مناقشه اتمی با ایران، در عوض اسرائیل را متقاعد سازند که باید منتظر شد تا تحریم‌ها نتیجه‌ی مطلوب را بدهد.

روزنامه‌ی "یدیوت آخرونوت" روز یکشنبه (۱۹ فوریه / ۳۰ بهمن) ضمن اعلام این خبر نوشت، در رابطه با نگرانی فزاینده‌ی واشنگتن در مورد حمله احتمالی اسرائیل به ایران، نمایندگان ارشد دولت آمریکا برای گفت‌وگو وارد اسرائیل شده‌اند.

تام دانیلون، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا، در شامگاه شنبه به اسرائیل آمده است. جیمز کلاپر، رئیس سازمان امنیت، نیز قرار است به منظور گفت‌وگوهای عاجل در طول هفته وارد اسرائیل شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این روزنامه‌ی اسرائیلی می‌نویسد که دو فرستاده آمریکایی می‌خواهند «تمام تلاش خود را به کار ببرند تا مانع از حمله‌ی نظامی اسرائیل به ایران شوند». آنها از اسرائیل می‌خواهند، به تحریم‌های فرصت بیشتری بدهد و حمله نظامی را به تعویق بیفکند.

منظور ژنرال دمپسی از "در این شرایط"

یک مقام عالی‌رتبه‌ی واشنگتن به روزنامه‌ی "هاآرتص" در روز یکشنبه (۱۹ نوامبر/۳۰ بهمن) گفته است: «ما فکر می‌کنیم که اسرائیل در این مورد که حمله کند یا نه هنوز تصمیم نگرفته، ولی کاملا مشخص است که به طور جدی چنین چیزی را مد نظر دارد.»

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه‌ی سی‌ان‌ان گفته است، حمله اسرائیل به ایران به "بی‌ثباتی" در منطقه دامن خواهد زد.

ژنرال مارتین دمپسی روز یکشنبه گفت: «حمله به ایران در این شرایط عاقلانه نیست.» وی افزود: «حمله نظامی در این لحظه بی‌ثباتی می‌آفریند و مانع از رسیدن (اسرائیل) به اهداف درازمدت خواهد شد.»

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده خطاب به رهبری اسرائیل گفت: «دولت آمریکا اطمینان دارد که اسرائیل نگرانی ما را درک خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوزی دایان، مشاور امنیت ملی پیشین دولت اسرائیل، در این رابطه معتقد است که گزینش واژه در سخنان ژنرال دمپسی اهمیت بسیار دارد.

این ژنرال سابق به رادیو اسرائیل گفت، منظور ژنرال دمپسی از "در این شرایط"، یعنی در شرایطی که ایران پیشنهاد ادامه‌ی مذاکرات با نمایندگان گروه ۵+۱ را داده است.
مقام آمریکایی: «ما فکر می‌کنیم، اسرائیل در این مورد که حمله کند یا نه هنوز تصمیم نگرفته، ولی کاملا مشخص است که به طور جدی چنین چیزی را مد نظر دارد.»
مقام آمریکایی: «ما فکر می‌کنیم، اسرائیل در این مورد که حمله کند یا نه هنوز تصمیم نگرفته، ولی کاملا مشخص است که به طور جدی چنین چیزی را مد نظر دارد.»


سفر تام دانیلون به اسرائیل در آستانه‌ی سفر نتانیاهو به واشنگتن صورت می‌گیرد. نخست‌وزیر اسرائیل قرار است اوایل ماه مارس (حدود سه هفته‌ی دیگر) با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار داشته باشد. به احتمال زیاد یکی از مسایل مهم این دیدار مناقشه‌ی اتمی با ایران و راه مقابله با اهداف نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد بود.

پیش از نتانیاهو، وزیر دفاع اسرائیل، ایهود باراک، در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

هشدار ویلیام هیگ به اسرائیل

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت، حمله اسرائیل به ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی "عاقلانه" نخواهد بود.

هیگ در رابطه با حملاتی که به دیپلمات‌های اسرائیل صورت گرفته و گفته می‌شود از سوی مأموران ایرانی بوده، گفت، جمهوری اسلامی «بر فعالیت‌های کاملا غیرقانونی خود در دیگر نقاط جهان افزوده است».

وزیر امور خارجه بریتانیا به شبکه‌ی بی‌بی‌سی گفت: «ما هیچ گزینه‌ای را از نظر دور نمی‌داریم ... ولی رویکرد ما صد در صد دیپلماتیک و اقتصادی است تا ایران را به‌‌طور موفقیت‌آمیز به پای میز مذاکره بکشانیم.»

عملیات تروریستی علیه نهادهای اسرائیل در دهلی نو، تفلیس و بانکوک، بر دامنه‌ی تنش میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل افزوده است. با دستگیر سه ایرانی در تایلند و مالزی، پلیس بانکوک این افراد را عامل ترورها اعلام کرده است.

هشدار وزیر خارجه آلمان در مورد تشدید مناقشه با ایران

با افزایش نگرانی نسبت به اقدام یک‌جانبه‌ی اسرائیل علیه ایران، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، نیز در این رابطه هشدار داد. وی گفت، از تشدید مناقشه «باید اکیدا، از هر طرفی که باشد، در جهت حفظ منافع همگان پرهیز شود».

وزیر خارجه آلمان که در حاشیه‌ی اجلاس وزیران خارجه کشورهای گروه ۲۰ در مکزیک سخن می‌گفت، روز یکشنبه افزود، پیشنهاد مقام‌های تهران برای ازسرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه‌ی اتمی این کشور "به دقت" مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وستروله اظهار داشت: «در صورتی که (از سوی ایران) آمادگی جدی و اساسی مشاهده شود، آن را خواهیم پذیرفت. ولی اگر قرار باشد گفت‌وگوهایی باشد که صرفا اهداف تبلیغاتی را دنبال کنند، طبیعی است که مفید نخواهد بود.»

کشورهای غربی مظنون هستند که جمهوری اسلامی زیر پوشش استفاده‌ی صلح‌آمیز از برنامه‌ی اتمی به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر