۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

توئیتر: اوباما ۱۷ میلیون و خامنه‌ای ۴ هزار دنبال‌کننده


نتیجه‌ی یک تحقیق نشان داد که دو سوم رهبران جهان در توئیتر عضو هستند. باراک اوباما بیش از هر رهبری دنبال‌کننده دارد و آیت‌الله خامنه‌ای تنها کمی بیشتر از ۴۰۰۰ دنبال کننده دارد.

شبکه‌ی اجتماعی "توئیتر" به یکی از مستقیم‌ترین شیوه‌ها برای تماس شهروندان با رهبران جهان و تماس رهبران با یکدیگر تبدیل شده است. هرکس می‌تواند با یک علامت (@) رهبر و سیاستمداری را منشن کرده و از او چیزی بپرسد یا نظر او را مورد انتقاد قرار دهد.
عضویت در توئیتر برای بسیاری از رهبران جهان هم مفید بوده است. جان پرسکات، معاون نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگویی با روزنامه "گاردین" با تحسین قابلیت‌های توئیتر گفت:«توئیتر به من اجازه داد صدای خودم را بی‌واسطه‌ی رسانه‌های جمعی به گوش مخاطبان برسانم و آن‌چه در سخنانم پس و پیش می‌شود را در رابطه‌ی مستقیم با مخاطبان اصلاح کنم.»
چندی پیش موسسه‌ی ارتباطات و روابط عمومی جهانی "بورسن – مارستلر" که تحقیقات جهانی در رابطه با ارتباطات را برنامه‌ریزی و دنبال می‌کند، در تحقیق مفصلی حضور و نحوه‌ی فعالیت‌های رهبران جهان در توئیتر را بررسی کرد. این تحقیق که با عنوان "توئیت دیپلماسی" شناخته شد، حضور همه‌ی رهبران جهان در توئیتر در سراسر جهان را با دقت زیر ذره‌بین قرار داد.
عضویت دو سوم رهبران جهان در "توئیتر"
نتیجه‌ی تحقیق نشان داد که روسای جمهور، نخست‌وزیران و پادشاهان ۱۲۵ کشور جهان در شبکه‌ی اجتماعی "توئیتر" عضو هستند. سه چهارم رهبران اروپا در توئیتر حضور دارند و ۷۵ درصد رهبران آمریکای جنوبی نیز در توئیتر فعال هستند.
حضور رهبران آسیا و آفریقا کم‌تعدادتر از همتایان آنان در آمریکا و اروپا است. در آسیا تنها ۵۶ درصد رهبران عضو این شبکه‌ی اجتماعی هستند و این رقم در آفریقا به ۶۰ درصد می‌رسد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، بیش از هر رهبر دیگر در توئیتر دنبال‌کننده دارد. بیش از ۱۷ میلیون کاربر توئیتر باراک اوباما را دنبال می‌کنند و اوباما پنجمین شناسه‌ی محبوب سراسر توئیتر محسوب می‌شود.
هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا  دومین رهبر پرطرفدار در توئیتر است. هوگو چاوز نزدیک به ۴ میلیون دنبال‌کننده دارد و شناسه‌ی رسمی کاخ سفید آمریکا نیز یکی از شناسه‌هایی است که اکانت رئیس‌جمهور ونزوئلا را که روابط به شدت متشنجی با آمریکا دارد، دنبال می‌کند.
 
رهبران ۱۲۵ کشور جهان در توئیتر عضویت دارند


در خاورمیانه، ملکه رانیا، همسر پادشاه اردن که یکی از پیشروترین چهره‌های سیاستمدار خاورمیانه در استفاده‌از اینترنت و فن‌آوری است، بیش از سایر رهبران محبوب  است. عبدالله گل و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور ترکیه در رده‌ی دوم و سوم بعد از ملکه رانیا قرار می‌گیرند.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری که هیچ کاربری را دنبال نمی‌کند
 تحقیق موسسه‌ی "بورسن- ماستلر" می‌گوید که شناسه‌ی کاربری آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که فعالیتش را از روز ۳۱ مارس ۲۰۰۹ آغاز کرد و به دست کارمندان دفتر وی اداره می‌شود، به تدریج در تلاش است تا به جز فارسی، به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، اردو، عربی و ژاپنی نیز توئیت کند.
رهبر جمهوری اسلامی ایران یکی از ۴۲ رهبری است که هیچ شناسه‌ی کاربری در توئیتر را دنبال نمی‌کند و هرگز توئیت رهبر یا مقام مسئول دیگری را بازنشر نمی‌کند. شناسه‌ی کاربری آیت‌الله خامنه‌ای بعد از ۳ سال فعالیت، تنها کمی بیشتر از ۴۰۰۰ نفر دنبال‌کننده دارد.
دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به شکل رسمی در توئیتر فعالیت دارد که این شبکه‌ی اجتماعی در ایران فیلتر است و بدون استفاده از فیلترشکن نمی‌توان وارد سایت شد. از بعد از درگیری‌های انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸، فعالیت در توئیتر به عنوان یکی از موارد اتهامی برخی روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویس‌ها و فعالان اینترنتی  بازداشتی مطرح شد.
دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز شناسه‌ای در توئیتر دارد که این شناسه به وبلاگ رئیس‌جمهور ایران وصل است و به شکل خودکار همه‌ی پست‌های وبلاگ را در توئیتر نیز انتشار می‌دهد. احمدی‌نژاد این وبلاگ را از سال ۲۰۱۱ دیگر به‌روز نکرده و اکانت توئیتر او نیز دیگر به‌روز نشده است.
باراک اوباما، سوپراستار توئیتر
 رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها بیش از سایر رهبران جهان دنبال‌کننده دارد، بلکه شناسه‌ی او را بسیاری از رهبران جهان نیز دنبال می‌کنند. نتیجه‌ی این تحقیق نشان می‌دهد که ۷۳ تن از روسای جمهور، نخست‌وزیران و پادشاهان و ملکه‌های جهان، باراک اوباما را در توئیتر دنبال می‌کنند.
 
باراک اوباما، پنجمین شناسه‌ی پرطرفدار سراسر توئیتر است.


نکته‌ی جالب توجه این است که شناسه‌ی رسمی کاخ سفید آمریکا، شناسه‌ی باراک اوباما را دنبال نمی‌کند. باراک اوباما اولین رهبر جهان است که در سال ۲۰۰۷ به عضویت توئیتر درآمد و از قابلیت‌های این شبکه‌ی اجتماعی برای گفت‌وگو با شهروندان استفاده کرد.
باراک اوباما که بنا به گزارش‌ها گاهی خود شناسه‌ی توئیترش را به روز می‌کند و به کاربران نیز پاسخ می‌دهد، تنها ۲ رهبر دیگر را در توئیتر دنبال می‌کند: دیمتری مدودیف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و یانز استولتنبرگ، نخست‌وزیر نروژ.
هرمان فان رومپای، رئیس شورای اروپا،  بیش از هر سیاستمدار دیگری توئیت‌‌های سایر رهبران جهان را دنبال می‌کند.
این تحقیق می‌گوید دست‌کم ۳۰ رهبر شناسه‌های توئیترشان را شخصا اداره می‌کنند. رئیس‌جمهور اوگاندا یکی از رهبرانی است که همیشه خود شناسه‌ی توئیتر را اداره و گاهی درگیر بحث‌های طولانی با مخاطبان خود می‌شود.
نجیب رازاک، نخست‌وزیر مالزی از دیگر رهبرانی است که در توئیتر بسیار فعالانه حضور دارد. او در اقدامی غیرمنتظره ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده‌ی شناسه‌ی خود را برای صرف صبحانه در کاخ نخست‌وزیری دعوت کرد که علاقه‌مندان با ثبت‌نام انتخاب و برای صرف صبحانه با نخست‌وزیر به کاخ دعوت شدند.
این تحقیق همچنین تاکید دارد که برخی سیاستمداران تنها وقت مبارزات انتخاباتی یاد شبکه‌های اجتماعی و قابلیت‌‌های آن می‌افتند و بعد از شکست یا پیروزی، فعالیت در فضای مجازی را فراموش می‌کنند. یک نمونه‌ی مشخص فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه است که  بعد از پیروزی در انتخابات، شناسه‌ی توئیتر او سوت و کور مانده و دیگر به‌روز نمی‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر