۱۳۹۱ شهریور ۲۹, چهارشنبه

صنایع دارویی ایران از دریافت ارز دولتی محروم شد


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین ارز دولتی را به کالاهای اولویت یک محدود کرد که شامل برخی مواد غذایی می‌شود. تامین دلار به نرخ ۱۲۲۶ تومان برای سایر کالاها از جمله دارو و خدمات پزشکی لغو شده است.

به ‌گزارش خبرگزاری‌های داخلی، بانک مرکزی ایران با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل دستور داده است تا تعیین ضوابط جدید از تامین دلار ۱۲۲۶ تومانی حتی برای کالاها و خدمات اولویت یک خودداری ورزند.

در این بخشنامه اعلام شده است که ارز دولتی برپایه دلار ۱۲۲۶ تومانی پس از تصویب ضوابط تازه، تنها برای کالاهای اولویت یک تامین خواهد شد. جو، دانه سویا، ذرت، کنجاله، روغن خام، شکرخام، شیرخشک صنعتی، گوشت مرغ و گوشت قرمز در شمار کالاهای اولویت یک هستند.

نرخ جدید برای کالاهای اولویت ۲ تا ۵

بانک مرکزی برای کالاهای اولویت دو تا پنج نرخ دیگری تعیین می‌کند که به زودی اعلام خواهد شد. واردکنندگان کالاها و خدمات اولویت ۶ تا ۱۰ به‌طور کلی از دریافت دلار دولتی چه با ۱۲۲۶ تومانی و چه با نرخ جدیدی که هنوز اعلام نشده است محروم خواهند شد.

دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که از خارج وارد می‌شوند، در ردیف کالاهای اولویت دو قرار دارند که هنوز معلوم نیست ارز با چه قیمتی برای آن‌ها تامین خواهد شد.

سیاست نرخ‌گذاری جدید بانک مرکزی، سبب افزایش شدید قیمت دارو و خدمات پزشکی خواهد شد که هم‌اکنون نیز با نرخ‌هایی خارج از تحمل مردم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

محرومیت از دلار ۱۲۲۶ تومانی برای واردات حیوانات زنده، بذر کشاورزی، گاو شیرده، جوجه یک روزه، دانه کتان، سموم و بسیاری دیگر از نیازهای دامداری و کشاورزی ایران که در اولویت سوم قرار دارند، سبب بحرانی بزرگ در صنایع کشاورزی و دامپروری می‌شود که هم‌اکنون نیز با مشکلاتی کم سابقه دست به گریبان هستند.

بن‌بست واردکنندگان کالا

سیاست ارزی تازه بانک مرکزی واردکنندگان کالاهای مورد نیاز ایران را با بن‌بست روبرو می‌کند. صدها قلم از کالاهای مصرفی و صنعتی که در داخل کشور تولید نمی‌شوند، در اولویت‌های ششم تا دهم قرار می‌گیرند که اصولا از دریافت ارز دولتی محروم می‌شوند.
۲۴۱۰ تومان برابر با یک دلار آمریکا
۲۴۱۰ تومان برابر با یک دلار آمریکا
واردکنندگان کالاهای اولویت ششم تا دهم  باید ارز مورد نیاز خود را به قیمت آزاد تامین کنند. روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور نرخ یک دلار آمریکایی در بازار آزاد به ۲ هزار و ۴۲۰ تومان و نرخ یورو به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

وعده پشتیبانی از بخش تولید

همزمان با صدور بخشنامه بانک مرکزی که نشان دهنده خالی شدن دست این بانک از ارزهای خارجی است، محمود دودانگه عضو هیئت مدیره صندوق توسعه ملی اعلام کرده است که این صندوق دو میلیارد دلارد دیگر از ذخائر خود را به تقویت بخش تولید اختصاص داده است.

دودانگه ادعا کرده است که این دو میلیارد دلار علاوه بر ۱۰ میلیارد دلاری است که پیش‌تر از منابع صندوق ذخیره ملی در اختیار بخش تولید قرار گرفته است. اما بسیاری از مدیران می‌گویند که دولت از پرداخت سهم آن‌ها از درآمد هدفمندی یارانه‌ها خودداری کرده است.

در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید، دولت موظف شده بود ۳۰ درصد از درآمد ناشی از اجرای این قانون را برای تقویت تولید داخلی در اختیار صنایع تولیدی قرار دهد. اما این تعهد تاکنون انجام نشده است.

برداشت‌های غیرقانونی از صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی در زمان محمد خاتمی تاسیس شد. قرار بود درآمدهای مازاد ناشی از افزایش بهای نفت در این صندوق ذخیره و بخشی از آن صرف تقویت بخش خصوصی شود.

دولت احمدی‌نژاد، در هفت سال اخیر ۴۷ درصد از درآمد نفت تاریخ ایران را کسب کرده است. با این همه متهم به برداشت‌های غیرقانونی از صندوق توسعه ملی است. در آخرین مورد، رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ۱۴ میلیارد دلار از ذخائر این صندوق در اختیار وزارت‌خانه تحت سرپرستی او قرار می‌گیرد.
الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی: بمب ارزی دولت، مثل بمب عباس میرزا داخل کشور را منفجر کرد
الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی: بمب ارزی دولت، مثل بمب عباس میرزا داخل کشور را منفجر کرد
درآمدهای وزارت نفت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به‌طور عمده صرف عقد قراردادهایی با شرکت‌های تحت مدیریت سپاه پاسداران شده است. اما صنایع نفت و گاز نوسازی نشده‌اند و طرح‌های بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی و عسلویه نیز تحقق نیافته‌اند.

بمبی که در دست دولت منفجر شد

محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد که از سوی نمایندگان مجلس به رهبری شبکه فساد معروف به «حلقه خیابان فاطمی» متهم شده است، سال گذشته پیش از آن که بحران ارزی ایران اوج بگیرد اعلام کرده بود که دولت با یک بمب ارزی این بحران را حل خواهد کرد.

این بمب ارزی در واقع تعیین نرخ ۱۲۲۶ تومان برای دلار بود که مشکل را حل نکرد. همزمان با اعلام این نرخ، دولت کسانی را که دارای ارز خارجی ثبت نشده بودند، «قاچاقچی» نامید و تهدید به تعقیب کرد. این تهدید نیز هرگز عملی نشد.

الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی، در نشست روز یکشنبه ۲۶ شهریور مجلس خواستار طرح سوال از حسینی وزیر اقتصاد دولت در این مورد شد. وی خطاب به معاون اول احمدی‌نژاد گفت:«بمب شما به‌سان بمب عباس میرزا در داخل کشور ترکیده است.»

معروف است که عباس‌میرزا در جنگ ایران و روسیه دستور ساخت بمبی را داد تا آن را به سمت کرملین پرتاب کند. یک حلبی ساز داوطلب ساختن بمب شد. اما بمب هنگام تلاش برای پرتاب در محل منفجر شد و عده‌ای از نظامیان ایرانی را کشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر