۱۳۹۱ شهریور ۱۸, شنبه

وزارت خارجه ایران: دولت کانادا مسئول سلامت پرسنل سفارت ایران است


سفارت ایران در کانادا با نصب اطلاعیه ای، از تعطیلی فعالیت های خود خبر داده است
یک روز پس از اعلام تصمیم دولت کانادا مبنی بر تعطیلی سفارت ایران در این کشور، وزارت امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای دولت کانادا را مسئول حفاظت از کارکنان سفارت و اموال دیپلماتیک ایران خوانده است.
این بیانیه دولت کانادا را به "افراطی‌گری" در برابر ایران متهم کرده و گفته است کانادا در حفاظت از اموال و پرسنل ایران "سوء سابقه" دارد.
وزارت خارجه ایران گفته تلاش خواهد کرد در "اسرع وقت، تمهیداتی را برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی ساکن کانادا فراهم کند."
پیش از این با اخراج دیپلمات های ایرانی از لندن، وزارت امور خارجه ایران وعده مشابهی داده بود اما علیرغم گذشت بیش از ۸ ماه از تعطیلی سفارت ایران، خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا به شکل پراکنده در کشورهای دیگر ارائه می شود.
خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران هم اعلام کرده است که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در نشست بین المجالس که قرار است به میزبانی کانادا برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.
تعطیلی یک سفارت دیگر
دولت کانادا با تعطیلی سفارت خود در تهران، به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران ۵ روز مهلت داده تا خاک این کشور را ترک کنند. وزارت امور خارجه کانادا پیشتر ایران را متهم کرده بود که قصد دارد از شهروندان ایرانی مقیم کانادا برای مقاصد خود استفاده کند. ایران همان زمان این اتهام را رد کرد.
وزیر امور خارجه کانادا دیپلمات‌های ایرانی در آن کشور را "عنصر نامطلوب" خوانده و اعلام کرده است که روابط دیپلماتیک بین کانادا و ایران به حالت تعلیق درآمده است.
در حال حاضر تمام دیپلمات‌های کانادا ایران را ترک کرده‌اند. دیپلمات‌های ایرانی هم باید تا روز سه شنبه خاک کانادا را ترک کنند.
این دومین کشوری است که طی کمتر از یک سال گذشته سفارت خود در ایران را تعطیل و دیپلمات‌های ایرانی را از خاک خود اخراج می‌کند.
وزارت امور خارجه کانادا همچنین به شهروندان این کشور توصیه کرده که از سفر به ایران خودداری کنند.

روابط ایران و کانادا در سال های اخیر و پس از مرگ زهرا کاظمی در ایران سرد و پرتنش بوده است
کانادا اعلام کرده است ایرانیانی که به خدمات کنسولی کانادا از جمله روادید (ویزای) این کشور احتیاج دارند می‌توانند برای دریافت خدمات مورد نیاز، به سفارت کانادا در آنکارا، پایتخت ترکیه، یا هر نمایندگی دیگر کانادا مراجعه کنند.
روابط ایران و کانادا در سال‌های اخیر پرتنش بوده است.
مناسبات دو کشور پس از کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس و خبرنگار دو تابعیتی ایرانی-کانادایی در اوایل تابستان سال ۱۳۸۷۲ در زندان اوین تهران، رو به سردی گذاشته است.
یک سال پس از کشته شدن خانم کاظمی، دادگاهی در ایران یک مامور اطلاعاتی این کشور را که به قتل زهرا کاظمی متهم شده بود، از اتهامات وارده تبرئه کرد.
قتل زهرا کاظمی در همان زمان وقوع باعث نزاع دیپلماتیک میان ایران و کانادا شد و مقامات کانادایی از دولت ایران خواستند که جسد خانم کاظمی را برای تحقیقات پزشکی قانونی در اختیار آنان قرار دهد اما ایران این درخواست را رد کرد.
جسد خانم کاظمی پیش از آنکه مرجع مستقلی اقدام به کالبدشکافی وی و تشخیص علت مرگ کند به خاک سپرده شد.
روابط دو کشور در این زمان در سطح سفیر بود اما پس از آن مناسبات سیاسی دو کشور دچار تنش‌های مکرری شد، به طوری که پیش از تعلیق روابط دو کشور، روابط سیاسی ایران و کانادا عملا به سطح کاردار کاهش یافته بود.
بر اساس گزارش های رسمی، کانادا با بیش از ۴۰۰ هزار ایرانی، پس از آمریکا و امارات متحده عربی، همچون بریتانیا میزبان بزرگترین گروه مهاجران ایرانی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر