۱۳۹۱ شهریور ۲۶, یکشنبه

مقام اسرائیلی: حمله نظامی به ایران فعلا در اولویت نیست



آموس گیلاد، مشاور ارشد ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید که تحریم‌های بین‌المللی برنامه‌ی اتمی ایران را تحت کنترل درآورده و به‌نظر می‌رسد دست‌کم در هفته‌های آتی اسرائیل به ایران حمله نخواهد کرد.
یک مقام عالی‌رتبه‌ی اسرائیل روز شنبه (۱۵ سپتامبر) اعلام کرد که در هفته‌های آینده، حمله‌ای از سوی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران صورت نخواهد گرفت و حمله نظامی به ایران فعلا در اولویت اسرائیل نیست.
آموس گیلاد، مشاور ارشد ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه (۱۵ سپتامبر) در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلات پیش‌روی یهودیان که از ۹ اکتبر آغاز خواهد شد، تعطیلاتی "آرام از منظر اقدامات دفاعی از سوی اسرائیل" خواهد بود یا نه، پاسخ داد که تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی علیه ایران، فعلا اقدامات ایران را تحت کنترل درآورده است.
گیلاد گفت: «اجازه دهید تصمیم‌گیری درباره‌ی حمله نظامی به ایران فعلا همچنان پشت درهای بسته صورت گیرد. با این‌حال به نظر می‌رسد که تعطیلات پیش‌رو، اگر دیوانه‌ای دنیا را با خشم برهم نزند، تعطیلاتی آرام خواهد بود.»
این مقام اسرائیلی در این گفت‌وگو همچنین تاکید کرد که آمریکا با اسرائیل هم‌عقیده است که برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی ایران، "تهدید اصلی" برعلیه صلح جهانی است. با این‌حال او افزود، همکاری بین‌المللی در اعمال تحریم علیه ایران، فعلا برنامه‌ی اتمی ایران را تا حدودی مدیریت کرده است.
آموس گیلاد با تاکید بر این‌که به نظر او حتی مقام‌های ایران نیز فهمیده‌اند که حالا نباید به دنبال ساخت سلاح اتمی باشند، اضافه کرد: «به نظر من حتی مقامات ایران نیز فهمیده‌اند که نباید خط قرمز را رد کرده و به دنبال ساخت سلاح اتمی باشند. این به این خاطر نیست که آن‌ها از ما خوششان می‌آید یا به ما رحم می‌کنند، به این دلیل است که عواقب جدی و سنگین حمله‌ی نظامی علیه کشور خود را فهمیده‌اند.»
مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که برنامه‌ی اتمی ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است. بااین‌حال جامعه‌ی بین‌الملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی می‌کنند که ایران در زیر پوشش فعالیت‌های صلح‌آمیز اتمی، به دنبال ساخت سلاح اتمی است.
اعتراض به اظهارات وزیر دفاع آلمان
اظهارات توماس دمیزیر، وزیر دفاع آلمان
اظهارات توماس دمیزیر، وزیر دفاع آلمان
اظهارات توماس دمیزیر، وزیر دفاع آلمان در کنفرانس "دیالوگ اسرائیل و اروپا" درباره‌ی "مشروع بودن" حمله‌ی نظامی اسرائیل به ایران، اعتراض احزاب اپوزیسیون این کشور را برانگیخت.
وزیر دفاع آلمان در این کنفرانس درباره‌ی امکان حمله‌ی نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران گفت:« اگرچه این اقدام غیرقانونی نیست، اما اقدامی هوشمندانه نیست.»
این اظهارنظر که ابتدا در روزنامه‌های محافظه‌کار آلمان منتشر شد، روز جمعه (۱۴ سپتامبر) به تایید سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز رسید. این اظهارات اعتراض احزاب اپوزیسیون را برانگیخت و اظهارات وزیر دفاع در "مشروع" دانستن حمله‌ی نظامی به ایران را مورد انتقاد قرار دادند.
اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز در دفاع ضمنی از صحبت‌های وزیر دفاع در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران اعلام کرد که باید متوجه بود که اقدامات جمهوری اسلامی ایران راه را برای اقدام نظامی برعلیه این کشور باز می‌کند.
با این‌حال دولت آلمان و صدراعظم این کشور پیشتر نسبت به حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران به دولت نتانیاهو هشدار داده است. دولت آمریکا نیز مخالف چنین حمله‌ای است. نتانیاهو از اوباما خواسته است که تاریخی را مشخص کند که اگر تحریم‌ها علیه ایران جلوی برنامه‌ی اتمی این کشور را نگرفت، حمله‌ی نظامی به تاسیسات اتمی ایران آغاز شود. رئیس‌جمهور آمریکا از تعیین زمانی مشخص نیز سرباز می‌زند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر