۱۳۹۱ مهر ۱۱, سه‌شنبه

هشدار غیرمستقیم ایران به سوریه در مورد کاربست سلاح شیمیایی



وزیر امور خارجه ایران به‌طور غیرمستقیم به رهبری سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد. از سوی دیگر وزیر امور خارجه سوریه نیز در نیویورک غرب را به "حمایت از تروریسم" متهم کرد.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، طی سخنانی در یکی از برنامه‌های "شورای روابط خارجی" در نیویورک گفت که ایران از هیچ کشوری که از سلاح‌‌های شیمیایی استفاده ‌کند، حمایت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، صالحی در پاسخ به این پرسش که در صورت بکارگیری سلاح شیمیایی توسط سوریه، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متحد این کشور چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت که در چنین صورتی "همه چیز تمام شده است".
رهبری دولت سوریه در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ برای نخستین بار اعتراف کرد که دارای سلاح‌شیمیایی است. بشار اسد گفته بود که سلاح شیمیایی را فقط علیه نیروهای نظامی خارجی به این کشور به کار خواهد بست و نه علیه مردم سوریه.
در پی آن باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به بشار اسد هشدار داد، در صورتی که از سلاح ‌شیمیایی استفاده کند، بدون وقفه مورد حمله نظامی ارتش آمریکا قرار خواهد گرفت.
ملاقات علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در سپتامبر ۲۰۱۲ در دمشق
 
ولید معلم کشورهای غربی را متهم به "حمایت از تروریسم" کرد
 وزیر امور خارجه سوریه غرب را متهم کرد از تروریسم در سوریه حمایت می‌کند. وی که در برابر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت افزود که نقشه راه گذار به سوی "دمکراسی بیشتر فقط از طریق گفت‌وگو در داخل سوریه می‌گذرد".

ولید معلم خواست کناره‌گیری بشار اسد را "دخالت آشکار" در امور داخلی سوریه خواند.
به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حملات هوایی ارتش سوریه به شهر حلب در روز دوشنبه (اول اکتبر/۱۰ مهر) دست‌کم ۴۰ نفر کشته شده‌اند. کمیته هماهنگی محلی در داخل کشور تعداد کشتگان را ۹۵ نفر اعلام کرده است.
در حملات موشکی ارتش به یک مسجد در حلب ۱۲ نفر کشته شده‌اند. در حمله هوایی ارتش به شهرک سلقین در شمال کشور ۲۱ نفر کشته‌شده‌اند که پنج تن از آنها کودک بوده‌اند.
"اعزام یک هیأت مصری به سوریه"
گفته می‌شود دولت مصر روز دوشنبه (اول اکتبر) هیأتی را عازم دمشق کرده است. همکاران فرودگاه قاهره گفته‌اند که کارمندان عالی‌رتبه دولت عازم دمشق شده بودند.
با این حال محافل امنیتی در قاهره می‌گویند که اطلاعی از این مسئله ندارند، اما آنان این خبر را تکذیب هم نکرده‌اند.
محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر، انتقادهای سختی را علیه رژیم سوریه بیان کرده بود. مرسی معتقد است که چهار کشور ترکیه، مصر، عربستان و ایران می‌توانند راه حلی برای برون‌رفت از بحران ترکیه بیابند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر