۱۳۹۱ مهر ۱۶, یکشنبه

ريال ايران در بازار دوبی پنج درصد ارزش خود را از دست داد

بازار ارز دوبی روز يکشنبه، شانزدهم مهرماه، بار ديگر دستخوش نوسان شد و ريال ايران نسبت به قیمت های روز شنبه تا پنج درصد از ارزش خود را از دست داد. قيمت دلار در تهران هم سه هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.

سام هدی، خبرنگار راديو فردا در دوبی، در گزارشی می نويسد: به نظر می رسد که بازار ارز در ايران اکنون غير قابل پيش بينی باشد. در حالی که طی چند روز گذشته نرخ برابری ريال نسبت به ارزهای خارجی روندی نزولی داشت، اين روند در روز يکشنبه معکوس شد و در يک جهش پنج درصدی قيمت درهم امارات به ۸۲۰ تومان افزايش يافت که معادل ۳۰۰۰ هزار تومان برای هر دلار آمريکاست. 

روز شنبه صرافی های ايرانی در دوبی نرخ درهم امارات را بين ۷۷۰ تا ۷۹۰ تومان اعلام می کردند اما همگی می‌گفتند که برای رسيدن به يک نرخ دقيق‌تر بايد تا روز يکشنبه و دوشنبه صبر کرد.

روز شنبه در امارات اگر‌چه يک روز کاری برای بخش خصوصی است، اما بخش دولتی امارات روز يکشنبه به سر کار می آيد و به همين دليل معمولا در امارات روزهای هفته از يکشنبه تا پنجشنبه است.

از طرف ديگر تزريق درهم به بازار صرافی ها دوبی بدون مجوز بانک مرکزی امارات امکان پذير نيست و همين امر باعث می 
شود که همه برای تعيين نرخ برابری ريال به درهم تا روز يکشنبه و دوشنبه صبر کنند.

گزارشگر راديو فردا می افزايد: روز يکشنبه با مراجعه به چند صرافی در دوبی متوجه شدم که بسياری از آنها هيچ گونه فعاليتی ندارند و حتی نرخ هم نمی دهند.

در کنار صرافی ها که با مجوز بانک مرکزی امارات کار می کنند، تعداد زيادی شرکت تجاری ايرانی هم هستند که در کار خريد و فروش ارز هستند و نرخ درهم را معمولا اين شرکت ها اعلام می کنند.

کاهش مجدد ريال در روز يکشنبه و نوسانات شديد آن طی يک هفته گذشته امکان هرگونه فعاليت اقتصادی را از تجار ايرانی مقيم دوبی گرفته است و به گفته يکی از ايرانيان اين  شهر، هرگونه ورود به بازار ارز در شرايط کنونی فقط با هدف تبديل ريال به ارزهای با ثبات خارجی صورت می گيرد.

در همين حال، خبرگزاری مهر گزارش می دهد که بانک مرکزی به برخی از صرافی ها برای فروش ارز مجوزهايی داده است.

اين خبرگزاری می افزايد: «فروش دلار با نرخ دو هزار و ۸۵۰ تومان تا سقف هزار دلار در برخی از صرافی های پايتخت آغاز و باعث ايجاد صف خريد شده است. با اين حال نرخ آزاد دلار ۳۲۰۰ تومان است.»

مهر می نويسد که دلار در ايران هم اکنون چهار نرخی شده است؛ نرخ رسمی دولتی که ۱۲۲۶ تومان است، دلار آزاد، دلار غيرمرجع که در مرکز مبادلات ارزی فروخته می شود و دلار ۲۸۵۰ تومانی.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه نرخ دلار غيرمرجع يا شناور برای مرکز مبادلات را دو هزار و ۵۹۷ تومان اعلام کرد.

خبرگزاری ايسنا روز يکشنبه اعلام کرد که قيمت سکه طلا طرح قديم و جديد در بازارهای داخلی يک ميليون و ۱۵۰ هزار تومان شده است که نسبت به روز شنبه در حدود ۵۰ هزار تومان افزايش نشان می دهد.

اين سايت، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عيار را نيز ۱۱۲ هزار تومان اعلام کرده است.

به رغم اعلام قيمت سکه و ارز در بازار آزاد ايران، محمد کشتی آرای، رييس اتحاديه کشوری طلا، به خبرگزاری فارس گفته است: «چون در بازار غير رسمی ارز و بازار طلای تهران، قيمت تقريبی است و وضعيت قيمتی نامعلوم است، بنابراين فروشندگان فعلا داد و ستدی نمی کنند.»

به دنبال افزایش شدید قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در هفته گذشته، سایت های مربوط به نرخ ارز در ایران از اعلام قیمت های منع شده اند و پلیس و دادستانی تهران نیز اقدام به بازداشت افرادی کرده است که از آنها به «اخلالگر بازار ارز» نام می برند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر