۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

آیت‌الله خامنه‌ای: من هم در خطای کنترل جمعیت سهیم هستم



آیت الله خامنه ای به خراسان شمالی سفر کرده است
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، موضعگیری سال‎های قبل خود را در قبال کنترل جمعیت ایران اشتباه خوانده است.
آیت الله خامنه ای که به استان خراسان شمالی در شمال شرقی ایران سفر کرده، در سخنانی در گردهمایی گروهی از مردم شهر بجنورد، سیاست های کنترل جمعیت را که از دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی آغاز شده بود "خطا" توصیف کرده است.
رهبر جمهوری اسلامی گفت: "یکی از خطاهایی که خود ما کردیم این بوده که تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. مسئولان کشور در این باره اشتباه کردند و خود بنده هم سهیم هستم."
در دوره پیش از انقلاب، دولت وقت سیاست کنترل جمعیت را با شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" ترویج می کرد اما پس از وقوع انقلاب، مقامات حکومت جدید این سیاست را، مانند سایر سیاست های حکومت قبلی، مردود اعلام کردند و رویه معکوس را در پیش گرفتند.
این تغییر سیاست به انفجار جمعیت در سال های بعد از انقلاب منجر شد که و هشدار کارشناسان را در پی آورد.
تشویق به افزایش تصاعدی جمعیت
سیاست کنترل جمعیت در جمهوری اسلامی که عمدتا با شعار دو بچه کافی است و زندگی بهتر، فرزند کمتر تبلیغ می شد، پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق و همزمان با آغاز ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸ آغاز شد.
برخی از روحانیون ارشد دولتی آن زمان نیز کنترل جمعیت را مورد قبول قرار دادند و علیرضا مرندی، وزیر بهداشت دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل موفقیت ایران در کنترل افزایش جمعیت، از سازمان جهانی بهداشت جایزه گرفت.
در حالی که کنترل جمعیت به یکی از اصول سیاست جمعیتی ایران محسوب می شد، آقای احمدی نژاد از حدود دو سال پیش به طور مکرر این نظر را تکرار کرده که ایران قابلیت داشتن ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد و شعار دو بچه کافی است، "سیاستی غربی و غلطی است."
در ابتدا تصور می شد که انتقاد از سیاست کنترل جمعیت، مختص آقای احمدی نژاد و بخشی از دیدگاه های خاص اوست اما چند بار پس از تکرار انتقاد آقای احمدی نژاد و تلاش او برای ایجاد سیاست های تشویقی برای افزایش جمعیت، آیت الله خامنه ای اواسط تابستان گذشته اعلام کرد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، ایران "به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهد شد."
مطابق آخرین سرشماری عمومی ایران که در سال ۱۳۹۰ (سال گذشته خورشیدی) انجام شد، جمعیت ایران ۷۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است.
نرخ رشد جمعیت ایران از نزدیک به ۴ درصد در اواخر دوره جنگ (سال ۱۳۶۵ خورشیدی) به ۱.۶۲ (یک و شصت و دو) درصد در سال ۱۳۵۸ رسید.
بالا بردن سطح رفاه عمومی و خدمات اجتماعی یکی از مهمترین سیاست های کنترل جمعیت ایران بوده است.
مقامات جمهوری اسلامی دلیل حمایت از افزایش جمعیت را لزوم وجود نیروی کار فعال برای تامین نیازهای مصرفی خود و در عین حال، حمایت از نسل پیرتری دانسته اند که قادر به ادامه فعالیت و تامین زندگی خود نیست.
این وضعیتی است که به تدریج در کشورهای پیشرفته جهان بروز می کند و کارشناسان و سیاستمداران روش های مختلفی را برای مقابله با آن مورد بررسی قرار داده اند.
ظاهرا مقامات جمهوری اسلامی معتقدند که راه حل این بحران این است که همراه با افزایش جمعیت سالمند و از کارافتاده، بر نیروی جوان و فعال افزوده شود تا بار تامین زندگی سالمندان را بر عهده بگیرند.
کارشناسان می گویند ایراد اساسی که به این نظر می توان گرفت این است که جمعیت جوان نیز ظرف چند سال، پیر و از کار افتاده و به کار نیروی کار جوان نسل بعدی محتاج می شود.
به این ترتیب مطابق الگوی مورد نظر رهبران ایران، برای مقابله با چنین مشکلی، باید جمعیت با نرخی تصاعدی افزایش یابد.
واکنش رهبر ایران به تظاهرات بازاریان در اعتراض به وضعیت اقتصادی
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در جمع صدها نفر از مردم بجنورد گفت که «تحریم های وضع شده علیه ایران، وحشیانه است» و به تظاهرات بازاری ها در هفته گذشته واکنش نشان داد.

رهبر ایران در سخنان روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، خود با اشاره به تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: «امروز دشمنان ما، رادیوها و بعضی ها هم با اینها همراه می شوند و مسئله تحریم را بزرگ می کنند. تحریم مال امروز و دیروز نیست. از اوایل وجود داشته است ولی آن را تشدید کرده اند.»

وی اظهار داشت: «امروز تحریم را، دشمنان ما، چه دولت آمریکا و چه بعضی از دولت های اروپایی، تحریم را به مسئله انرژی هسته ای مرتبط کرده اند. اینها دروغ می گویند. آن روزی که اینها تحریم ها را در کشور برقرار کردند مسئله انرژی هسته ای در کشور نبود. وانمود می کنند که اگر ملت ایران از انرژی هسته ای دست بردارد تحریم ها برداشته می شود، دروغ می گویند.»

کشورهای غربی در سه دهه گذشته جمهوری اسلامی را به دلیل «حمایت از تروریسم بین المللی»، پیگیری برنامه هسته ای که به گفته آنها ماهیت نظامی دارد و همچنین موضوع حقوق بشر و سرکوب های سیاسی در ایران، هدف تحریم های شدید قرار داده اند.

سازمان ملل و کشورهای غربی از ایران خواسته اند تا برای راستی آزمایی برنامه هسته ای خود به میز مذاکره بازگردد و به بازرسان آژانس اجازه دهد تا از مراکز هسته ای ایران بازدید کنند.

تهران می گوید که برنامه هسته ایش ماهیت صلح آمیز دارد و در حالی که پیش از این تاکید می کرد تحریم ها هیچ اثری بر اوضاع اقتصادی کشور نگذاشته است، مقام های جمهوری اسلامی در ماه های اخیر دیدگاه خود را تغییر داده و این تحریم ها را در بروز گرانی ها و وضعیت بازار ارز موثر ارزیابی می کنند.

به نظر می رسد سخنان روز چهارشنبه رهبر ایران درباره تحریم ها نشانه دیگری باشد از تاثیر شدید مجازات های بین المللی بر وضعیت اقتصادی ایران.

رهبر ایران اعمال تحریم ها را «وحشیانه» توصیف کرده و می گوید: «از روی بغض و کینه ای که دارند، تصمیم می گیرند تا تحریم های غیر منطقی، تحریم هایی که همه عقلا و انسان های با انصاف آنها را وحشیانه می دانند، وضع کنند. این یک جنگ با ملت است. ولی در این جنگ هم مغلوب ملت ایران خواهند شد.»

وی جمهوری اسلامی را نظامی خوانده که به گفته وی، قادر به حل مشکلات است و با اشاره به تظاهرات بازاریان در اعتراض به وضعیت اقتصادی و نابسامانی بازار ارز گفت: غربی ها «اندک مشکلی پیش می آید ابراز خوشحالی می کنند. در همین چند روز که نوسان قیمت ارز و ریال خبر اصلی خبرگزاری های آنها را تشکیل می داد، صریحا ابراز خوشحالی کردند. متانت و وقار دیپلماسی را هم رعایت نمی کنند. بچگانه و کودکانه ابراز خوشحالی می کنند که برای ملت ایران و جمهوری اسلامی مشکل درست کردیم.»

وی افزود: «دو ساعت، سه ساعت یک عده ای در دو خیابان تهران می آیند و چند سطل زباله را آتش می زنند. آنها آن طرف دنیا ابراز خوشحال می کنند که شلوغ شد. وضع ما بدتر است یا وضع شما. شما که نزدیک به یکسال است که خیابان های کشورهای اروپایی مرتب تظاهرات است. مشکل شما به مراتب پیچیده تر است. اقتصاد شما قفل است.»

آیت الله علی خامنه ای اظهار داشت: «در تهران یک عده ای به نام بازاری وارد خیابان شدند که اغتشاش کنند که فورا بازاری ها اطلاعیه دادند. اینکه هوشیاری و وقت شناسی مردم به موقع سراغ آنها بیاید این با ارزش است.»

روز چهارشنبه، دوازدهم مهرماه، جمعیتی که بالغ بر سی هزار نفر تخمین زده می شد در خیابان های مرکزی تهران در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مدیریت دولتی» و «افزایش شدید قیمت ارز» دست به راهپیمایی زده و بر ضد مقام های جمهوری اسلامی ایران شعار سر دادند.

پلیس برای برخورد با معترضان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و گاز اشک آور به سوی آنها پرتاب کرد.

بازار تهران و مراکز کسب کار از هفته گذشته تاکنون وضعیت نامشخصی داشته و نیروهای پلیس و لباس شخصی با حضور سنگین خود در محدوده بازار بزرگ تهران و مراکز خرید و فروش ارز، فضا را امنیتی کرده اند.

دادستانی تهران نیز خبر داده است بیش از سی از نفر کسانی که آنها را «اخلالگر ارز» خوانده است بازداشت شده اند.

آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود، «ثبات سیاسی ایران» را یکی از نشانه های پیشرفت دانسته و گفته است که «منازعات و درگیری های سیاسی نتوانسته است ثبات سیاسی کشور را از بین ببرد.»

رهبر جمهوری اسلامی، قشر جوان را یکی از سرمایه های ایران دانسته و از سیاست کنترل جمعیت انتقاد کرد و گفت که خود وی نیز در این خطا «سهیم است».

آیت الله خامنه ای اظهار داشت: «یکی از خطاهایی که ما کردیم و خود من هم در این خطا سهیم هستم، این است که ما مسئله تحدید نسل را دنبال کردیم. اول این سیاست خوب بود ولی باید از اواسط دهه هفتاد این متوقف می شد. این کار نشد و مسوولین کشور در این اشتباه سهیم هستند و خود من هم در این اشتباه سهیم هستم. این را خدای متعال و تاریخ بر ما ببخشد.»

وی افزود: «با این روند، جمعیت پیر خواهد شد. خانواده ها و جوانان باید تولید مثل را بیشتر کنند.محدود کردن فرزندان به این شکلی که هست خطاست. اگر بتوانیم این نسل جوان فعلی را حفظ کنیم تمام مشکلات رفع خواهد شد.»

رهبر جمهوری اسلامی، مشکلات ایران را بالا رفتن قیمت ها، اشتغال و بیکاری دانست ولی گفت: «مشکلات اساسی که ملت و مسوولین نتوانند آن ها را حل کنند وجود ندارد. در طول ۳۳ سال گذشته خطرهای بزرگتری روی داده است ولی توانسته اند آنها را حل کنند.»

تلویزیون دولتی ایران از ساعت ها قبل از برگزاری سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی، در لابلای برنامه های خود افرادی را نشان می داد که برای شنیدن سخنرانی آیت الله خامنه ای به محل آورده شده بودند.

پخش ترانه ها و موسیقی های حماسی بخش دیگری از برنامه های تلویزیون ایران برای تبلیغ سفر آیت الله خامنه ای به استان خراسان شمالی بود.

رهبر ایران قرار است هشت روز در این استان اقامت کند و بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، با اقشار مختلف دیدار و گفت و گو نماید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر