۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

کشف مواد ساخت بمب نزد هسته‌های تروریستی در فرانسه



دادستانی فرانسه می‌گوید شواهدی مبنی بر ساخت بمب توسط اسلامگرایان افراطی در اختیار دارد. پلیس فرانسه از یک هسته تروریستی در شهرک "تورسی" در حومه پاریس، مواد اولیه یک بمب را کشف کرده است.

دادگستری و پلیس فرانسه از کشف مواد شیمیایی و سلاح‌های دست‌ساز نزد اسلامگرایان خبر داده‌اند. این شواهد در بازرسی ‌ماموران پلیس از خانه‌های افرادی به دست آمده که روز شنبه ۶ اکتبر مورد شبیخون پلیس قرار گرفتند. این عملیات در شهرهای استراسبورگ، نیس، کان و شهرک‌های اطراف پاریس انجام شد و به دستگیری ۱۲ اسلامگرا انجامید.
یکی از مظنونان در شهر استراسبورگ، حین مقاومت مسلحانه در برابر پلیس کشته شد و دو مامور پلیس را زخمی کرد.

فرانسوا مولن، دادستان پاریس در شامگاه سه‌شنبه ۹ اکتبر از کشف مواد منفجره در خانه‌های این افراد خبر داد. در میان این مواد، کربنات کلسیم، گوگرد و نیترات، زودپز و لامپ‌  وجود داشته که می‌توانند در ساخت بمب دست‌ساز به‌کار روند. به‌گزارش پلیس، آن‌ها احتمالا  از زودپز برای مراحل فعل و انفعالات شیمیایی استفاده می‌کرده‌اند.

در تجسس ماموران پلیس از چند گاراژ متعلق به اسلامگرایان در شهرک "تورسی" در حومه پاریس، یک هفت‌تیر و یک تفنگ  نیز به دست آمده است. دو مظنون به اقدامات تروریستی نیز دستگیر شده‌اند.

دادستانی فرانسه با اشاره به احتمال ساخت بمب توسط این گروه، از "هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تروریستی فوق‌العاده خطرناک" یاد کرده است.

بازجوئی از اسلامگرایان

۱۲ اسلامگرایی که پیش از این بازداشت شده‌اند، هم‌چنان تحت بازجویی قرار دارند. فرانسوا مولن می‌گوید که شواهد مبتنی بر تشکیل یک هسته تروریستی توسط این عده، قطعی و روشن هستند. قرار بازداشت این افراد ۵ روز تعیین شده و در ۱۱ اکتبر به پایان می‌رسد. قراربازداشت موقت در فرانسه بطور معمول ۴ روز است ولی می‌تواند در موارد کاملا ویژه به ۶روز نیز افزایش یابد.

شبیخون پلیس فرانسه به اسلامگرایان پس از آن انجام شد که یک فروشگاه مواد غذایی مخصوص یهودیان در حومه پاریس مورد حمله قرار گرفت. در پرتاب مواد محترقه به این مغازه در  ۱۹ سپتامبر، یک زن بطور سطحی مجروح شد.

دادستان پاریس می‌گوید که دستگیرشدگان، احتمالا تحت فرمان دو تشکیلات کار می‌کرده‌اند. هنوز روشن نیست که هر دو تشکیلات در صدد انجام سوءقصد بوده باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر