۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

ترور رئیس هیئت ایرانی بازسازی جنوب لبنان



سپاه پاسداران تایید کرده که سرتیپ پاسدار حسن شاطری هنگام بازگشت از سوریه به لبنان ترور شد
سپاه پاسداران ایران خبر ترور یکی از اعضای ارشد این سپاه در لبنان را تایید و زمان تشییع جنازه او را اعلام کرده است.
روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن (۱۴ فوریه)، رادیو و تلویزیون دولتی ایران به نقل از رئیس روابط عمومی سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که "سردار حسن شاطری، رئیس ستاد بازسازی ایران در لبنان، در مسیر بازگشت از دمشق به بیروت به منظور انجام کارهای ستاد بازسازی" ترور شده است.
این مقام سپاه پاسداران، "مزدوران رژیم صهیونیستی" را عامل این ترور معرفی کرده اما در این مورد توضیحات بیشتری نداده است.
رئیس روابط عمومی سپاه پاسداران "با تبریک و تسلیت این واقعه" گفته است که سردار شاطری در طول جنگ هشت ساله با عراق، در زمینه مهندسی جنگ فعالیت داشت.
براساس این گزارش، حسن شاطری پس از جنگ سی و سه روزه اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶، به بازسازی مناطق جنوب لبنان مشغول بوده که ظاهرا تا زمان ترور او همچنان ادامه داشته است.
منابع رسمی جمهوری اسلامی معمولا عملیات خرابکاری و همچنین ترور مقامات و ماموران حکومت ایران را به افراد و تشکل‌های وابسته به کشورهای دیگر، به خصوص اسرائیل و آمریکا نسبت می‌دهند و گاه اعترافاتی را نیز در تایید این اتهام اخذ و پخش می‌کنند.

فرمانده نیروی قدس با حضور در منزل حسن شاطری خبر ترور او را تایید کرد
در جریان بحران سیاسی سوریه هم، مقامات و رسانه‌های دولتی ایران، با انعکاس دیدگاه های رسمی دولت سوریه، حرکت اعتراضی کنونی علیه حکومت بشار اسد را دارای منشاء خارجی و مخالفان او را "تروریست" و مرتبط با غرب و اسرائیل توصیف می‌کنند.
رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفته‌است که پیکر حسن شاطری ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه از شهرک شهید محلاتی تهران تشییع و به زادگاهش سمنان منتقل می شود.
براساس این گزارش، قرار است حسن شاطری پس از نماز جمعه فردا در سمنان، در گ آن شهر به خاک سپرده شود.
شب گذشته، سفارت ایران در بیروت اعلام کرد که "حسام خوش نویس"، رئیس هیات ایرانی بازسازی جنوب لبنان، در راه بازگشت از دمشق به بیروت "به دست تروریست‌های مسلح" کشته شده است.
تاییدیه "نیروی قدس"
به نظر می‌رسد سرتیپ شاطری با نام مستعار "حسام خوش نویس" به عنوان نماینده رئیس جمهوری و سرپرست ستاد بازسازی جنوب لبنان، منطقه عمدتا شیعه نشین آن کشور فعالیت داشته است.
چهار سال پیش، سایت تابناک گزارشی را از نشریه الاخبار، چاپ لبنان که به حمایت از جنبش حزب‌الله و مخالفت با صلح اعراب و اسرائیل شهرت دارد، نقل کرد که در آن، "مهندس حسام خوش نویس" ضمن شرح طرح‌های گسترده‌ای که در لبنان به اجرا درآورده است، از افشای هزینه این طرح ها برای دولت ایران خودداری ورزیده و ضمنا از "نامهربانی" دولت وقت لبنان گله کرده بود.

ایران طرح های گسترده‌ای را در جنوب لبنان به اجرا گذاشته است
شامگاه گذشته، خبرگزاری کار ایران - ایلنا - گزارش کرد که رئیس هیات ایرانی بازسازی لبنان "به دست مزودوران رژیم صهیونیستی در خارج از ایران" کشته شده و افزود که "سردار حاج قاسم سلیمانی ضمن حضور در منزل آن شهید، با آنها ابراز همدردی نمود و همچنین خبر این شهادت را تایید کرد."
این خبر از سوی "خبرگزاری اهل البیت" نیز گزارش شد و وبسایت تابناک نیز خبر دیدار قاسم سلیمانی با خانواده آقای شاطری را صبح پنجشنبه گزارش کرد.
سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی از افسران ارشد سپاه پاسداران ایران و فرمانده نیروی قدس، شاخه عملیات برون مرزی این سپاه است. آمریکا نیروی قدس را یک سازمان تروریستی دانسته و برخی فرماندهان آن را مشمول تحریم قرار داده و اتحادیه اروپا نیز با متهم کردن این نهاد به دست داشتن در سرکوب مردم سوریه، تحریم‌هایی را علیه آن به اجرا گذاشته است.
رسانه‌های خبری ایران در مورد علت سفر حسن شاطری به دمشق و زمان و نحوه قتل او جزئیاتی را منتشر نکرده اند.
ایران از معدود حامیان حکومت بشار اسد در سوریه است و مخالفان بشار اسد و برخی دولت های غربی و عربی، ایران را متهم کرده‌اند که از آغاز حرکت اعتراضی در سوریه و مقابله نیروهای دولتی با معترضان، جمهوری اسلامی کمک نظامی و فنی در اختیار این نیروها قرار داده است.
آنان درمواردی از حضور و دخالت نظامیان ایرانی به خصوص نفرات نیروی قدس سپاه پاسداران در عملیات مقابله با معترضان و مخالفان حکومت سوریه خبر داده‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی همواره هرگونه همکاری نظامی در سرکوب معترضان سوری را تکذیب کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر