۱۳۹۰ بهمن ۲۴, دوشنبه

حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل در هند و گرجستان؛ ایران در مظان اتهام



انفجار بمب در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو

جهان

حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل در هند و گرجستان؛ ایران در مظان اتهام

در اثر دو حمله تروریستی مجزا به سفارتخانه‌های اسرائیل در دهلی نو و تفلیس، دست‌کم دو نفر مجروح شده‌اند. نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ایران و حزب‌الله لبنان را مسئول این حملات معرفی کرده است.
امروز دوشنبه (۲۴ بهمن / ۱۳ فوریه) کارمندان سفارتخانه‌های اسرائیل در گرجستان و هند هدف دو حمله تروریستی قرار گرفتند. بر اساس آخرین گزارش‌ها، دست‌کم چهار نفر در این حملات مجروح شده‌اند که یکی از آنها یک زن تبعه اسرائیل است.
انفجار بمب در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس
انفجار بمب در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس

این چهار نفر بر اثر انفجار بمب در خودرویی که در مجاورت سفارت اسرائیل در دهلی نو قرار داشت، مجروح شده‌اند. تلویزیون اسرائیل اعلام کرده که همسر یکی از مقامات دفاعی این کشور و راننده‌اش هم در میان مجروح‌شدگان این حادثه بوده‌اند. به گزارش رویترز، انفجار دهلی نو در فاصله ۵۰۰ متری اقامتگاه رسمی موهان سینگ، نخست وزیر هند، رخ داده است. گروهی از شاهدان عینی به تلویزیون هند گفته‌اند که دو موتورسوار این بمب‌های مغناطیسی را به پشت ماشینی که پشت چراغ قرمز ایستاده بود چسبانده‌اند.

وزارت کشور گرجستان هم اعلام کرد که پلیس این کشور یک محموله انفجاری یافته‌شده در خودرویی در نزدیکی سفارت اسرائیل در تفلیس را خنثی کرده است.

ایران و حزب‌الله در مظان اتهام

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بلافاصله پس از انتشار این خبرها ایران را مسئول این حملات تروریستی «به شهروندان غیرنظامی بی‌گناه» خواند. نتانیاهو در جلسه‌ای با شرکت اعضای حزب حاکم لیکود گفت: «ایران بزرگ‌ترین صادرکننده ترور در جهان است و رد پای این کشور را در پس این حملات می‌توان دید.»
نتانیاهو ایران و حزب‌الله را مسئول حملات خوانده است
نتانیاهو ایران و حزب‌الله را مسئول حملات خوانده است

نخست وزیر اسرائیل گفته است، در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی نیز برای ضربه زدن به اسرائيلی‌ها و یهودیان، در کشورهای دیگری نظیر آذربایجان و تایلند، صورت گرفته بود، اما مهاجمان ناکام ماندند. به اعتقاد نتانیاهو، این حملات با هماهنگی ایران و بازوی نظامی‌اش در لبنان، حزب‌الله، انجام شده است.

این دو حمله تروریستی در سالگرد مرگ دو تن از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان انجام شده است. ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ عماد مغنیه و عباس موسوی که از نیروهای متنفذ و مغزهای متفکر نظامی در سازمان تروریستی حزب‌الله بودند، در عملیاتی در دمشق که گفته می‌شود توسط موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل، طرح‌ریزی شده بود، کشته شدند. به‌همین خاطر اسرائیل همواره در چنین تاریخی به شهروندانش نسبت به سفر به خارج از مرزهای این کشور هشدار می‌دهد.
انفجار دهلی در ۵۰۰ متری اقامتگاه نخست‌وزیر این کشور رخ داده است
انفجار دهلی در ۵۰۰ متری اقامتگاه نخست‌وزیر این کشور رخ داده است

به نظر می‌رسد حملات تروریستی امروز واکنشی انتقام‌جویانه به کشتن این نیروهای وفادار حزب‌الله لبنان باشد، اگرچه هنوز مقامات ایران و حزب‌الله واکنشی رسمی به این موضوع نشان نداده‌اند و هیچ گروهی رسما مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

جدال لفظی میان مقامات ایران و اسرائیل در نتیجه تقابل بر سر برنامه‌ی بحث‌برانگیز هسته‌ای ایران و به‌خصوص پس از ترور برخی از دانشمندان هسته‌ای کشور، که به اعتقاد مقامات جمهوری اسلامی توسط اسرائیل طرح‌ریزی و اجرا می‌شود، به‌شدت بالا گرفته است. پیش‌بینی می‌شود، حملات اخیر معادلات سیاسی میان این دو کشور متخاصم را پیچیده‌تر از گذشته کند.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر