۱۳۹۰ بهمن ۲۳, یکشنبه

عفو بین‌الملل: دولت ایران به معترضان اجازه راه‌پیمایی دهد



عفو بین‌الملل درباره احتمال سرکوب معترضان توسط حکومت همچون سال‌های گذشته ابراز نگرانی شده است

ایران

عفو بین‌الملل: دولت ایران به معترضان اجازه راه‌پیمایی دهد

عفو بین‌الملل از دولت ایران خواست، اجازه دهد راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز ۲۵ بهمن برگزار شود. شورای هماهنگی راه‌سبز امید از «همراهان جنبش سبز» خواسته است در این روز راه‌پیمایی سکوت برگزار کنند.
عفو بین‌الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است، به حق آزادی تجمعات احترام گذاشته و مجوز برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز ۲۵ بهمن در تهران و دیگر نقاط ایران را بدهد.
عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که (۱۰فوریه ۲۰۱۲ / ۲۱ بهمن ۱۳۹۰) منتشر شده نسبت به احتمال سرکوب معترضان توسط حکومت همچون سال‌های گذشته ابراز نگرانی شده است.
شورای هماهنگی راه سبز امید در آستانه سالگرد تظاهرات ۲۵بهمن ۱۳۸۹با انتشار بیانیه‌ای، «همراهان جنبش سبز» را دعوت کرده است از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۰، راه‌پیمایی سکوت برگزار کنند.
روز ۲۵ بهمن سال گذشته مهدی کروبی و میرحسین موسوی در بیانیه‌هایی جداگانه‌راهپیمایی از همگان دعوت کرده بودند در حمایت از قیام مردم مصر و تونس راهپیمایی کنند.
این تظاهرات از سوی حکومت ایران به‌شدت سرکوب شد. به گزارش عفو بین‌الملل حداقل دو نفر در جریان تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ کشته شده‌اند.
عفو بین‌الملل همچنین در این بیانیه خواستار آزادی فوری میر حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که تحت بازداشت خانگی هستند شده است.
در بیانیه عفو بین‌املل همچنین از افزایش سرکوب در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۲ اسفند برگزار شود، ابراز نگرانی شده است.
در روزهای اخیر ۴۹ نفر از فعالان مدنی در استان خوزستان، در شهرهای شوش، حمیدیه و اهواز بازداشت شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، حداقل سه نفر در جریان حمله به شهرهای عرب‌نشین استان خوزستان کشته شده‌اند.
تهران و برخی شهرهای دیگر ایران نیز در هفته‌های اخیر با موج بازداشت خبرنگاران و افرادی که مقامات ایران ادعا می‌کنند با رسانه‌های خارجی مرتبط هستند روبرو بوده است.
DW

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر