۱۳۹۱ مهر ۲۱, جمعه

بسته جدید 1+5 به ایران: کاهش موقت تحریم ها در قبال محدودسازی غنی سازی در ایران



«گاردین» مدعی پیشنهاد جدید غرب در مورد برنامه هسته ایران شد. ظاهراً این پیشنهاد در پاسخ به اظهارات اخیر علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران، بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این روزنامه انگلیسی افزود: کشورهای عضو گروه 1+5 در اواخر نوامبر و یا اوایل دسامبر با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مذاکره ای را ترتیب خواهند داد؛ اما سمت و سوی مذاکرات احتمالاً بستگی به این خواهد داشت که از میان میت رامنی و باراک اوباما، کدامیک به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود.

وی که اشاره ای به نامش نشده، افزوده است: پیشنهادی که در این مذاکره به ایران ارائه خواهد شد این است که در ازای کاهش موقت تحریم ها، ایران غنی سازی خود را محدود کند.
این مقام اروپایی با بیان این امر که ایران به چیزی بیش از آنچه تاکنون به آن پیشنهاد شده نیاز دارد، اظهار داشته «ما انتشار تغییری واقعی در طرف مقابل را داریم».

گاردین اضافه می کند که به گفته مقام اروپایی مذکور، پیشنهادی که قرار است غربی ها به ایران ارائه کنند، مبتنی بر رویکرد مرحله ای خواهد بود و گام هایی را که هر یک از طرفین باید برای رسیدن به توافق بردارد، مشخص خواهد کرد.

 یکی دیگر از دیپلمات های اروپایی نیز در این زمینه گفته: «در صورتی که ایران آمادگی کافی داشته باشد، موضوع تحریم ها بر روی میز خواهد بود».
با این حال، به اعتقاد وی، ایران نباید منتظر باشد تا طرف مقابل اولین گام را بردارد؛ اما در صورتی که ایران واقعاً آمادگی داشته باشد، غرب آماده پاسخگویی است.

در صورت شکست طرح گام به گام نیز رویکرد جدیدی از سوی غرب در پیش گرفته خواهد شد که مبتنی بر یک توافق جامع میان طرفین است. بر این اساس، ایران اجازه خواهد یافت تحت نظارت های شدیدتر بین المللی، به غنی سازی 5 درصدی خود ادامه دهد.

به نوشته این روزنامه، مقامات غربی در حال حاضر نگران آن هستند که پیروزی رامنی در انتخابات آمریکا، به تلاش های دیپلماتیک در رابطه با ایران آسیب وارد کند؛ اما طرف ایرانی تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات در آمریکا و همچنین رژیم اسرائیل، تمایل چندانی به پیگیری مذاکرات ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر